نمونه سوالات علوم __ پایه هشتم __ فصل 4 + جواب


1-دستگاه عصبی نیز مانند بقیه دستگاه‌های بدن از .............. و .............. ساخته شده است.

ج) اندام‌ها -بافت‌ها

2- دو بخش اصلی دستگاه عصبی را نام ببربد.هر بخش از چه بخش‌هایی تشکیل شده و چه وظیفه‌ای دارد؟

الف -بخش مرکزی : شامل مغز و نخاع است و مرکز کنترل فعالیت‌های ارادی و غیر ارادی بدن محسوب می شود.

ب - بخش محیطی: شامل اعصابی است که تمامی قسمت‌های بدن را به بخش مرکزی  دستگاه عصبی یعنی مغز و نخاع مرتبط می‌کند .این اعصاب هم پیام‌های حسی را از دستگاه‌های مختلف و محیط به بخش مرکزی می‌رسانند و هم پیام های حرکتی را از بخش مرکزی به دستگاه‌های دیگر بدن به ویژه اندام‌های حرکتی منتقل می‌کنند.

3- منظور از فعالیت ارادی چیست؟مثال بزنید.

به فعالیت‌هایی که با اراده و تصمیم ما انجام می‌شود فعالیت‌های ارادی گفته می‌شود مثال: وقتی مداد از روی میز زمینمیافند و ما خم می‌شویم و آن را بر می‌داریم یک فعالیت ارادی انجام داده‌ايم.

4- منظور از فعالیت غیر ارادی انعکاسی(بازتابی) چیست؟چه ویژگی‌هایی دارد مثال بزنید.

تعریف: به واکنش‌ها یا فعالیت‌هایی که بدون اراده صورت می گیرد غیرارادی انعکاسی گفته می‌شود.

ویژگی‌ها: پاسخ‌های انعکاسی بسیار سریع. بدون اراده و تفکر و اغلب برای حفاظت از بدن انجام می‌شوند.

مثال: عقب کشیدن دست پس از برخورد با اتوی داغ , پرتاب پا بر اثر برخورد چکش لاستیکی به زیر زانو ، پلک زدن ، عطسه ، سرفه ، و ریزش اشک.

5 - وقتی ورزش می کنید ، با دخالت دستگاه عصبی ضربان قلب و تنفس زیاد می شود. تنظیم این فعالیت ها ............... است. 

 ج) غیرارادی غیر انعکاسی

6 - مغز درون .................. و نخاع درون .................. قرار دارد. 

ج ) جمجمه - کانال ستون مهره

7 - مغز و نخاع جه وظیفه ای به عهده دارند ؟

این دو اندام همانند مرکز فرماندهی در بدن عمل می کنند که ضمن دریافت و درک اطلاعات ، آنها را بررسی می کنند و در صورت نیاز ، دستور لازم را به اندام های بدن می دهند.

8 - مغز شامل چه قسمت هایی می باشد؟

نیمکره های مخ ، مخچه و ساقه مغز است.

9 - بیشترین حجم مغز ما را ................. تشکیل می دهند. 

ج ) نیمکره های مخ

10- نیمکره‌های مخ چه وظایفی دارند؟

نیمکره‌های مُخ اطلاعات اندام‌های حسی مانند چشم. گوش, پوست. بینی و زبان را دریافت و دستورهای لازم را برای آن‌ها ارسال می‌کند. همچنین نیمکره‌های مخ به ما تونایی فکر کردن. حرف زدن و حل مستله را می‌دهند.

11 -هریک از نیمکره‌های مخ وظیفه کنترل کدام قسمت بدن را به عهده دارند؟

نیمکره ی چپ فعالیت‌های نیمه راست بدن و نیمکره راست فعالیت‌های نیمه چپ بدن را کنترل می‌کند: ولی با هم مرتبط اند و فعالیت‌های مشترک هم دارند مثلا وقتی به جسمی نگاه می‌کنيم. هر دو چشم و هر دو نیمکره با همکاری هم عمل می‌کنند.

12 - قشر مخ چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

قشر مخ  (بخش خاکستری رنگ و بیرونی نیمکره های مخ) مرکز بسیاری از اعمال ارادی بدن است.

13 - مخچه چه وظیفه دارد؟ مثال بزنید.

وظیفه تعادل بدن است. در حالت‌هایی مانند راه رفتن, تشستن و حرکات ورزشی

14 - بندبازان و افرادی که ژیمناستیک کار می کنند ، با تمرین بیشتر ، .................. خود را تقویت کرده اند.

ج ) مخچه

15 - ساقه مغز چیست, چه ساختمانی دارد و در کجا قرار دارد؟

بخش ساقه مانندی در زیر مخ است که مخ و مخچه را به نخاع وصل می کند به این بخش ساقه مغز می گویند.

16 - بصل النخاع چیست و در کجا قرار دارد؟

بصل النخاع بخشی از ساقه مغز است که در بالا نخاع قرار دارد.

17 - گره حیات در کجا قرار دارد و چه کاری انجام می‌دهد؟

مرکزی است که در بصل انخاع قرار دارد و کنترل فالیت های غبررادی مثل تنفس ، ضربان قلب و فشارخون را به عهده دارد. با توجه به اهمیت آن در فعالیت‌های حیاتی به این مرکز گره حیات گفته می‌شود.

18 - الف) تخاع چه ساختمانی دارد؟

نخاع شبیه طناب سفید رنگی درون ستون مهره ها قرار گرفته است.

ب)در کجا قرار دارد؟

از بصل النخاع تا کمر امتداد دارد

پ) وظيفه آن چیست؟

نخاع رابط بین مغز و بخش محیطی دستگاه عصبی است. اطلاعات را از اندام ها به مغز و فرمان های مغز را به اندام های بدن می رساند و همچنین نخاع ، مرکز برخی از انعکاس های بدن نیز هست.

19 -‏ اعصابی که از تخاع خارج شده‌اند چه وظیفه‌ ای دارند؟ و آسیب نخاع چه مشکلی ایجاد می‌کند؟

به هر قسمت نخاع از گردن تا کمر, تعدادی عصب وارد و خارج می‌شود که ماهیچه‌ها و اندام‌های بخشی از بدن را کنترل می‌کند. مثلاً اعصابی که از کمر خارج می‌شوند. حرکات و احساس‌های پا را کنترل می‌کنند. به همین دلیل در افرادی که نخاع آن‌ها آسیب دیده. ناتوانی حسی و حرکتی متفاوت است. بعضی از آن‌ها فقط در پاها حس و حرکت ندارند ولی در بعضی در کمر و دست‌ها نیز حس و حرکت کاهش یافته است.

20 - بافت عصبی از چه سلول‌هایی تشکیل شده؟ توضیح دهید.

از دو نوع سلول:

الف- نورون: سلول‌های اصلی تشکیل دهنده مراکز عصبی و اعصاب نورون نام دارند. در این سلول‌ها جریان الکتریکی ضعیفی وجود دارد.

ب- سلول‌های پشتیبان: در بافت‌های عصبی. سلول‌های دیگری نیز وجود دارند به نام پشتیبان که فعالیت عصبی ندارند و به نورون ها کمک می کنند.

21- نورون چه ساختمانی دارد؟

در نورون هسته و بیشتر اندامک ها در بخشی به نام جسم سلولی قرار دارند. دندریت و آکسون رشته های عصبی اند که به جسم سلولی متصل اند و پیام عصبی در آن ها جریان دارد. جهت جریان عصبی در دندریت و آکسون نسبت به جسم سلولی با هم متفاوت است.

22 - تار عصبی چیست؟

به دندریت ها یا آکسون های بلند ، تار عصبی گفته می شود.

23 - عصب چیست؟

عصب مجموعه ای از تارهای عصبی است که در کنار هم توسط غلافی احاطه شده اند.

24 - پیام های عصبی چگونه در نورون ها منتقل می شود؟

نورون ها نیز تقریبا مانند افتادن پشت سر هم دومینو عمل می کنند. تحریک یک نقطه از آن باعث ایجاد پیام عصبی می شود و این پیام تا انتهای نورون هدایت می شود.

25 - نورون ها چگونه با نورون های دیگر سلول های بدن در ارتباط اند؟

نورون ها از طریق آکسون یا نورون ها و سلول های دیگر مثل سلول های ماهیچه ای در ارتباط اند.

26 - سیناپس چیست ؟ 

به محل ارتباط دو نورون با یک نورون با اندام های دیگر بدن سیناپس می گویند.

27 - اعصاب حسی و حرکتی هر یک چه کاری انجام می دهند؟

عصب حسی پیام را به مراکز عصبی می برد، در حالی که عصب حرکتی پیام را از مراکز عصبی دریافت می کند و به اندام هایی مانند دست و پا می برد.

آزمون چهارگزینه ای پیام های آسمانی پایه هشتم

مقطع و رشته: هشتم

تعداد صفحه سؤال: 15 صفحه

نام درس: پیام های آسمانی


برای دریافت این آزمون روی "دانلود" کلیک کنید.

دانـلود
برای دانلود کلیک کنید
284KB .pdf

 

اگر فایل را دانلود کردید اما نتوانستید آن را مشاهده کنید حتما آموزش  زیر را مشاهده کنید.

مشاهده آموزش نصب نرم افزار

آزمون املای گروه کلمات  ـــــ پایه هشتم

مقطع و رشته: هشتم

تعداد صفحه سؤال: 2 صفحه

نام درس: املا


برای دریافت این آزمون روی "دانلود" کلیک کنید.

دانـلود
برای دانلود کلیک کنید
243KB .pdf

 

اگر فایل را دانلود کردید اما نتوانستید آن را مشاهده کنید حتما آموزش  زیر را مشاهده کنید.

مشاهده آموزش نصب نرم افزار

آموزش نصب نرم افزار Adobe Acrobat در ویندوز

درباره PDF

فرمت اسناد قابل حمل (PDF) ، استاندارد ISO 32000 ، یک قالب فایل است که توسط Adobe در سال 1992 برای ارائه اسناد ، از جمله قالب بندی متن و تصاویر ، به شیوه ای مستقل از نرم افزار ، سخت افزار و سیستم عامل استفاده شده است. بر اساس زبان PostScript ، هر فایل PDF شامل یک توصیف کامل از یک سند مسطح با طرح ثابت ، شامل متن ، فونت ، گرافیک برداری ، تصاویر رستری و سایر اطلاعات مورد نیاز برای نمایش آن است. ریشه PDF در "پروژه کملوت" است که توسط دکتر جان وارنوک ، بنیانگذار Adobe در سال 1991 آغاز شد. 

اگر کاربری یک فایل Word را برای کسی ایمیل می کرد، باید فونت هایی که استفاده کرده است را نیز برای او می فرستاد تا بتواند متن را بخواند. همین الان هم اگر شما نامه ای را در فایل Word ذخیره کنید و سپس آن را روی کامپیوتر دیگری باز کنید، اگر همان فونت های استفاده شده را نداشته باشید متن ناخوانا خواهد شد. این مشکل مخصوصا هنگام استفاده از فونت های فارسی بیشتر هم می شود.

اما شرکت Adobe با ارائه فرمت PDF و نرم افزار Adobe PDF Reader ، مشکل را کاملا برطرف کرد. حالا شما می توانید  فرمت های متنی و تصویری مختلف را به راحتی به PDF تبدیل کنید و خیالتان راحت باشد که هر جایی که این متن باز شود، خوانا و شکیل خواهد بود.

آموزش نصب و فعال سازی نرم افزار Adobe Acrobat

برای استفاده از فایل های PDF در مرحله اول شما باید نرم افزار Adobe Acrobat را روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود نصب کنید.

می توانید از لینک زیر آن را دانلود کنید.

نسخه Windows

دانلود ورژن 2015.007.20033 با حجم 556 مگابايت به همراه کرک

  • دسترسی به اینترنت را قطع کنید
  • فایل را از حالت فشرده خارج کنید.
  • فایل Setup.exe را اجرا کنید و گزینه Use Trial or Subscription را انتخاب کنید و نرم افزار را بصورت Trial نصب کنید ، اما اجرا نکنید.
  • فایل آپدیت را دانلود و نصب کنید ، اما اجرا نکنید.
  • به روی فایل Block Host.cmd ( داخل فایل آپدیت موجود است ) کلیک راست کنید و گزینه Run as administrator را بزنید ( در صورت استفاده از آنتی ویروس ، موقتا آنتی ویروس را غیرفعال کنید و بعد این فایل را اجرا کنید )
  • فایل موجود در پوشه Crack را در مسیری که نرم افزار نصب شده است کپی کنید و جایگزین فایل قبلی کنید.
  • فایل key.reg را اجرا کنید و روی Yes کلیک کنید.
  • نرم افزار را اجرا کنید و کلید ترکیبی ctrl+k را بزنید. در تنظیمات نرم افزار به آخر لیست و گزینه Updater بروید و تیک گزینه Automatically install updates را بردارید.
  • برای جلوگیری از غیرفعال شدن کرک ، فایل اجرایی نرم افزار را در فایروال آنتی ویروس یا ویندوز قرار بدید ( کنار لینک دانلود توضیح داده شده )

فهرست مطالب نکات مهم مطالعات اجتماعی  -- پایه هشتم -- درس به درس

نکات مهم مطالعات اجتماعی پایه هشتم درس 1 تا 12 (نوبت اول)

نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 12 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 11 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 10 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 9
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 8
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 7 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 6
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 5 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 4
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 3 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 2 
نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 1 

نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 12

نکات مهم درس 12 اجتماعی هشتم


ایرانیان مسلمان به پشتوانه روحیه علم دوستی در اسلام و همچنین فرهنگ و تمدن باستانی خود، کمک بسیاری به شکل گیری و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی کردند.

  • ضعف خلافت عباسی پس از یک قرن فرمانروایی
  • ناتوانی در اداره ی قلمرو پهناور
  • ایجاد شرایط مناسبی برای تشکیل سلسله های ایرانی

طاهریان -- صفاریان -- علویان -- سامانیان -- آل بویه

این سلسله ها به جز علویان طبرستان، ریشه و تبار ایرانی داشتند

طاهریان و سامانیان

  • سلسله های طاهریان و سامانیان با فرمان خلفای عباسی به قدرت رسیدند
  • با تایید آنها به حکومت خود ادامه دادند.
  • طاهر ذوالیمینین بنیانگذار سلسله ی طاهریان بود
  • که به فرمان مامون خلیفه ی عباسی به حکومت خراسان منصوب شد .
  • امیراسماعیل سامانی موسس سلسله ی سامانیان نیز با تایید خلیفه ی عباسی به حکومت رسید.

این دو سلسله روابطی دوستانه با خلافت عباسیان برقرار کردند و امیران این سلسله ها معمول نسبت به خلفا اظهار وفاداری و فرمانبرداری می کردند این دو سلسله در اداره امور قلمرو خود مستقل بودند و اجازه نمی دادند نمایندگان خلیفه در امور داخلی آنها دخالت کنند.

  • بنیان گذاران سلسله های صفاریان،علویان طبرستان و آل بویه،بی آنکه اجازه و فرمانی از خلفای عباسی بگیرند،حکومت خود را برپا کردند .
  • سلسله ی صفاریان: موسس: یعقوب لیث
  • که با پشتیبانی مردم سیستان و به خصوص گروه عیاران به قدرت رسید .
  • روابط این سلسله با خلافت عباسی،از روی دشمنی بود.

یعقوب لیث صفاری علاوه بر آنکه حکومت طاهریان را به پایان رساند و از بین برد،به عراق نیز لشکرکشی کرد و قصد داشت بغداد را تصرف کند،اما از سپاه خلیفه شکست خورد.او در فکر جبران این شکست بود اما بیماری و مرگ وی فرصت جنگی دیگر با خلیفه را به او نداد .

علویان

خلفای عباسی دشمن علویان طبرستان بودند،زیرا علویان پیرو مذهب شیعه بودند و حکومت عباسیان را به رسمیت نمی شناختند و از آنها اطاعت نمی کردند .

آل بویه

ارتباط سلسله ی آل بویه با عباسیان به گونه ای دیگر بود .زیرا آل بویه بغداد را تصرف کردند و خلفای عباسی را تحت نفوذ و سلطه ی خود گرفتند.

اقدامات فرمانروایان آل بویه در گسترش معارف اسلامی

  • علاوه بر علویان طبرستان،آل بویه نیز پیرو مذهب شیعه بودند.
  • در دوران حکومت آنها،معارف و فرهنگ شیعه در ایران مورد توجه قرار گرفت و گسترش یافت.
  • به دستور فرمانروایان آل بویه حرم مطهر امامان(ع)در نجف،کربلا و کاظمین بازسازی شد
  • و مراسم روز عید غدیر و مجالس سوگواری امام حسین(ع) باشکوه برگزار می شد .

ایرانیان مسلمان در تاسیس و گسترش معارف اسلامی،علوم انسانی و علوم تجربی،هنر و ادبیات پیشگام بودند . در معارف اسلامی،عالمان ایرانی کتاب های زیادی تدوین کردند. در رشته ی تفسیر قرآن آثار مهمی توسط اندیشمندان مسلمان ایرانی نوشته شد.

ایرانیان حتی در زبان و ادبیات عربی نیز پیشتاز بودند و قواعد صرف و نحو و دستور زبان و ادبیات عربی توسط ادیبان ایرانی تدوین شد . در رشته های فلسفه،تاریخ،جغرافیا و موسیقی نیز دانشمندان مسلمان ایرانی،خوب درخشیدند .


یکی دیگر ازاقدامات مهم علمی و فرهنگی ایرانیان در قرون نخست هجری،انتقال بخشی از میراث ادبی و تاریخی ایران باستان به جامعه ی اسلامی بود. نویسندگان و مترجمانی مانند عبدالله بن مقفع کتاب هایی را در موضوع تاریخ پادشاهان و قهرمانان کهن ایران و نیز اندرز نامه ها و آداب کشور داری از زبان پهلوی به زبان عربی ترجمه کردند .

 

سلسله های ایرانی به خصوص آل بویه و سامانیان نقش چشمگیری در رونق و شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی_اسلامی داشتند. بیشتر فرمانروایان این سلسله ها به علم و ادب علاقه مند بودند و برای عالمان،دانشمندان و ادیبان،ارزش و احترام فراوانی قائل می شدند . وزیران سامانیان بلعمی و جیهانی که در آن زمان امور کشور را اداره می کردند،اغلب مردانی بافرهنگ و دانش دوست بودند.

زبان و ادبیات

پس از ورود اسلام به ایران تا مدت ها عربی،زبان اداری ایران بود. فرمان ها و نامه های اداری به زبان عربی نوشته می شد و دانشمندان نیز کتاب های خود را به عربی می نوشتند. مردم ایران اگرچه به عربی به عنوان زبان قرآن احترام می گذاشتند،اما همچنان به زبان فارسی،سخن می گفتند. از قرن سوم هجری به بعد،در نتیجه ی علاقه امیران و وزیران حکومت های صفاریان و سامانیان به فرهنگ و زبان ایرانی،رونق ادبیات فارسی آغاز شد.

معماری

معماری و هنر ایران در دوران اسلامی در ادامه معماری عصر باستان بود .اسلامی بودند_مساجد از نخستین جلوه های مهم ایرانی برخی از مساجد در ابتدای ورود اسلام به ایرا ن بر اساس اصول معماری دوره ی ساسانی ساخته شدند مسجد جامع و آرامگاه ها، جلوه شکوهمند دیگری از میراث معماری ایرانی اسلامی به شمار می روند آرامگاه امیراسماعیل سامانی در بخارا و آرامگاه قابوس وشمگیر در گنبد کاووس از آن جمله اند.

 

پایان نوبت اول

 

نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 11

نکات مهم درس 11 اجتماعی هشتم


با ورود سپاه اسلام به ایران و فروپاشی حکومت ساسانی، دورۀ ایران باستان به پایان رسید و عصر جدیدی در تاریخ ایران آغاز شد.

علت نارضایتی مردم از حکومت ساسانیان

  • شورش فرماندهان ودخالت آنها در رقابت های سیاسی تضعیف روح یه سپاهیان و کاهش توان جنگی
  • نارضایتی مردم از حکومت ساسانیان به دلیل بی عدالتی و تبعیض و مالیات های سنگین
  • طغیان رودهای دجله و فرات و شکسته شدن سدها
  • از بین رفتن بخش وسیعی از زمین ها و مزارع حاصل خیز در بین النهرین
  • قحطی و شیوع بیماری های طاعون و وبا

چگونگی فتح ایران و سقوط ساسانیان

      ابوبکر خلیفه ی اول، فرمان حمله به مرزهای حکومت ساسانیان و امپراتوری روم شرقی را  صادر کرد.

     اعراب مسلمان که روانه ی مرزهای ایران شده بودند، مناطقی از بین النّهرین (سَواد) را تص رف  کردند .

       در زمان خلافت عمر، بخش اعظم ایران به دست اعراب مسلمان فتح شد 

      عمر در آغاز خلافتش، سپاه بزرگی را به سوی ایران فرستاد .

    ✓ ارتش ساسانی در نبرد قادسیه از سپاه مسلمانان که روحیه ی بالتر و انگیزه ی بیشتری ✓ داشت،شکست خورد .

    ✓ در این جنگ، رستم فرخ زاد، فرمانده سپاه ساسانی کشته شد و مدتی بعد تیسفون پایتخت ✓ ساسانیان با غنائم بسیار به تسخیر سپاه اسلام درآمد .

سرانجام با ورود سپاه اسلام به خراسان، یزدگرد سوم به دست آسیابانی در مرو به قتل رسید و امپراتوری ساسانی که بیش از چهارصد سال بر ایران فرمانروایی کرده بود، به پایان رسید. امام حسن و امام حسین و امام سجاد وامام محمد باقر )ع( زمان امویان به شهادت رسیدند.

در دوران بنی امیه آزار و اذیت شیعیان ایران که از ظلم و ستم و قوم گرایی اُمویان به ستوه آمده بودند، از هر فرصتی برای مخالفت و مبارزه با حکومت اموی، استفاده می در « مختار ثقفی » کردند.حضور مؤثر ایرانیان در قیام ها و شورش های علیه اُمویان وقتی کوفه به خونخواهی امام حسین و یارانش قیام کرد، ایرانیان با شور و شوق به او پیوستند

خاندان عباسیان از مخالفان بنی امیه بودند آنان با فرستادن نمایندگانی به نقاط مختلف ایران از جمله خراسان و دعوت مردم به قیام علیه بنی امیه و به حکومت رساندن یکی از افراد خاندان پیامبر ولی منظور خود از اینکه چه کسی است را بیان نمی کردند

ایرانیان مسلمان به ویژه خراسانیان دعوت عباسیان را پذیرفتند.

  • سرانجام ابومسلم، سردار ایرانی در خراسان قیام کرد. 
  • او موفق شد امویان را شکست دهد.
  • سفاح از خاندان عباسیان را به خلافت برساند.
  • منصور، خلیفه دوم عباسی، شهر بغداد را بنا کرد و آن را مرکز خلافت عباسیان قرار داد.  روش حکومت عباسیان و ظلم علیه امامان و شیعیان

روش حکومت عباسیان و ظلم علیه امامان و شیعیان

  • عباسیان نیز در ظلم و ستم دست کمی از اُمویان نداشتند. 
  • عباسی از جمله منصور، هارون الرشید و مُتوکل، امامان شیعه را به سبب مبارزه با ظلم و ستم، به زندان انداختند و به شهادت رساندند .
  • امام جعفرصادق(ع) امام موسی کاظم(ع) امام رضا (ع) ، امام محمدتقی (ع) امام علی  نقی(ع) امام حسن عسگری(ع)توسط عباسیان به شهادت رسیدند.
  • آنها نیز همچون اُمویان در کاخ ها به خوشگذرانی می پرداختند.

 

 

 

  • خلفای عباسی بر خلاف اُمویان از ایرانیان در سمت های مهمی چو ن وزارت و فرماندهی سپاه و حکومت شهرها، استفاده می کردند .
  • البته بسیاری از ایرانیانی که به خدمت خلافت عباسی درآمدند، سرنوشتی تلخ و ناگوار داشتند.
  • مانند قتل ابومسلم توسط منصور عباسی
  • به زندان افکندن و کشتن خاندان برمکیان توسط هارون الرشید

علت قتل برمکیان توسط هارون الرشید

بَرمکیان نیز که از خاندان های مشهور ایرانی بودند، به سرنوشت ابومسلم دچار شدند. این خاندان در زمان خلافت هارون، عهده دار وزارت و حکومت ولیات شدند و نفوذ و قدرت فراوان کسب کردند خلیفه ناگهان برآنان خشم گرفت و دستور داد آنها را از قدرت برکنار و زندانی کنند و به قتل برسانند.

 

سلمان فارسی نخستین ایرانی بود که در مدینه به حضور حضرت محمّد(ص) رسید و به دین اسلام مشرف شد.

حاکمان ایرانی یمن نیز در زمان رسول خدا به مدینه رفتند و به دین اسلام ایمان آوردند ایرانیان پس از درك پیام اسلام، داوطلبانه آن دین را پذیرفتند.

علل گرایش و توجه ایرانیان به دین اسلام

  • پیام اسلام، برابری و برادری بود؛ این پیام برای مردم ایران که از امتیازات طبقاتی اشراف ناخشنود بودند، جذابیت فراوانی داشت
  • اخلاق و رفتار پیامبر و امامان شیعه، نقش مهمی در علاقه مندی ایرانیان به دین اسلام داشت.
  • امام علی(ع) در دوران حکومت خود هیچ برتری و امتیازی برای اعراب، نسبت به غیر اعراب در نظر نمی گرفت .از این رو، ایرانیان علاقه و ارادت خاصی به آن حضرت و فرزندانش پیدا کردند
  • حضور امام رضا(ع) و خواهرش حضرت معصومه(س) و برادرش حضرت شاهچراغ و دیگر امامزادگان در ایران، تأثیر زیادی برتوجه و گرایش مردم ایران به دین اسلام گذاشت.

نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 10

نکات مهم درس 10 اجتماعی هشتم


حضرت محمد (ص) در 28 صفر سال 11 هجری در مدینه وفات یافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.امام علی(ع) با آنکه در روز غدیر خم توسط پیامبر (ص) جانشین پیامبر معرفی شده بود اما بخاطر حفظ اسلام سکوت کرد . خلیفه ی اول (ابوبکر) حدود 2 سال خلافت کرد. او قبل از اینکه از دنیا برود،عمربن خطاب را به جانشینی برگزید . عمر در دوران ده ساله ی حکومت خود کار فتوحات را که از اواخر دوران خلافت ابوبکر آغاز شده بود و با جدیت دنبال کرد.سپاهیان اعزامی از سوی خلیفه ی دوم ،علاوه بر بخش وسیعی از ایران،کشورهای سوریه،لبنان،فلسطین و مصر را نیز فتح کردند .

عثمان خلیفه ی سوم ،توسط شورایی که عمر تعیین کرده بود به خلافت رسید.

در زمان او برخلاف دو خلیفه ی اول،زندگی تجملاتی و شیوه ی اشرافی رواج یافت و اطرافیان و کارگزاران خلیفه با ثروت به دست آمده از فتوحات به خوشگذرانی مشغول شدند .خاندان بنی امیه که تا هنگام فتح مکه،با اسلام و پیامبر مخ الفت ودشمنی ورزیده بودند،در این زمان به مقام های مهم دست یافتند و بر بیت المال مسلمانان مسلط شدند .عثمان جمعی از صحابه و یاران نزدیک پیامبر مانند ابوذر، عمار و مالک اشتر را به دلیل آنکه از او و اطرافیانش انتقادمی کردند، مجازات و تبعید کرد. عملکرد اطرافیان خلیفه سوم، نارضایتی گروهی از مسلمانان را برانگیخت. آنان از نقاط مختلف به مدینه آمدند و اعتراض خود را نسبت به عملکرد عاملانش اعلام کردند. امام علی تلاش زیادی کرد که مخالفان را آرام کند و مانع بروز درگیری و خونریزی شود، اما سرانجام معترضان خشمگین به خانه خلیفه هجوم بردند و او را کشتند.

امام علی (ع) در دوران سه خلیفه ی قبلی

به تفسیر قرآن ،تربیت شاگردان و پاسخگویی به سوالت دینی مردم می پرداخت.همچنین به عمران و ابادی و احداث نخلستان ها توجه زیادی داشت.

به خلافت رسیدن حضرت علی (ع)

پس از کشته شدن عثمان،مردم دریافتند که جامعه ی اسلامی بی سرپرست مانده است.بسیاری از مهاجرین و انصار خواهان بیعت با علی(ع) شدند،اما آن حضرت تمایلی به پذیرش خلافت نداشت.سرانجام با اصرار زیاد مردم،امام علی(ع) منصب خلافت را پذیرفت و اکثر مهاجرین و انصار به جز تعدادی از اشراف بنی امیه با امام علی(ع) در مسجد مدینه بیعت کردند.

علت شورش و جنگ علیه حکومت امام علی (ع) و به راه انداختن سه جنگ

اصرار علی (ع) بر عمل به قرآن و سنت پیامبر و اجرای عدالت،موجب مخالفت و دشمنی ریاست طلبان و ثروت اندوزان شد.این گروه چون اطمینان یافتند که امام به دلخواه آنان عمل نخواهد کرد،به فتنه جوبی پرداختند و سه جنگ جمل،صفین و نهروان را بر آن حضرت تحمیل کردند .

از آنجا که امام علی(ع) هیچ گونه تمایلی به جنگ و خونریزی میان مسلمانان نداشت،کوشید ابتدا با نصیحت بیعت شکنان و اتمام حجت با آنان از جنگ جلوگیری کند،اما شورشیان اقدام به جنگ کردند.امام در جنگ جمل بیعت شکنان را شکست داد.در صفین امام علی (ع) به مقابله با سپاه معاویه رفت و آنها را ظالمین نامید.

مهم ترین ویژگی ها و دستاوردهای حکومت آن حضرت عبارت بودند از

  • حکومت داری مبتنی بر دستورات قرآن و سنت رسول خدا (ص)
  • اصلاح بسیاری از انحرافاتی که در دین به وجود آمده بود.
  • خدمات اقتصادی فراوان،با وجود فتنه ها و جنگ های تحمیلی متعدد.
  • اقتدار و ایستادگی در عین مظلومیت فردی و اجتماعی.
  • ساده زیستی و مقابله با اشرافی گری
  • تاکید بر عدالت
  • برگزیدن افراد صالح به حکومت ولایات
  • تلاش برای وحدت و انسجام اجتماعی

علل صلح امام حسن(ع) با معاویه

پس از شهادت امیرمومنان در 21 رمضان سال 40 هجری قمری مردم کوفه با امام حسن (ع) بیعت کردند . آن حضرت در نخستین روزهای خلافت،معاویه را از سرکشی و نا فرمانی نهی کرد.اما معاویه با سپاهی عظیم راهی عراق شد .

امام قصد داشت در مقابل معاویه ایستادگی نماید. لذا امام حسن مجتبی (ع) با سپاهی به فرماندهی یکی از یاران خود عازم جنگ دفاعی با معاویه شدند و(سپس دو نفردیگر را نیز به عنوان جانشین های اول و دوم س پاه خود، انتخاب نمودند.) این در حالی بود که معاویه با وعده های پول و مقام، فرماندهان سپاه امام حسن مجتبی را فریب داده و جذب خود نموده، بود .در چنین اوضاعی، امام ناچار شد پیشنهاد صلح با معاویه را تحت شرایطی بپذیرد.

اقدامات معاویه بعد از نشستن به مسند خلافت

معاویه بعد از تحمیل صلح بر امام حسن (ع) در شام به خلافت نشست . او سیاستمداری فریبکار بود و با دادن پول و مقام،اشخاص با نفوذ و قدرتمند را جذب خود می کرد .

معاویه به هیچ یک از تعهدات خود در پیمان صلح با امام حسن (ع) پایبند نماند .

به دستور او بر منبر و در خطبه های نماز جمعه به امام علی (ع) بدگویی می شد.

یاران و پیروان آن حضرت مورد آزار و شکنجه قرار می گرفتند .

معاویه همچنین با توطئه ای،امام حسن (ع) را به شهادت رساند .

او همچنین فرزندش یزید را به جانشینی خود،انتخاب و خلافت را موروثی کرد.

پس از مرگ معاویه پسرش یزید به خلافت رسید.

یزید مانند جوانان دوران جاهلیت رفتار می کرد .ظلم و فساد آشکار او در جهان اسلام شهرت داشت.امام حسین(ع) که نمی خواست با یزید بیعت نماید،با خانواده و بستگان خود از مدینه راهی مکه شد.

اهداف و دستاوردهای قیام کربلا

اینکه نیم قرن بعد از رحلت رسول خدا،فرد فاسد و گنه کاری چون یزید به عنوان خلیفه ی مسلمانان به قدرت رسید،نش ان می دهد که جامعه ی اسلامی دچار انحراف بزرگی شده بود.فقط حرکتی عظیم مانند قیام کربلا وشهادت امام حسین (ع) و فرزندانش،بستگان و یارانش می توانست از گسترش این انحراف جلوگیری کند.

انگیزه و هدف امام حسین از قیام عاشورا

امام حسین(ع) در وصیت نامه خویش،درباره ی هدف قیام خود فرموده است:هدف من اصلاح امت جدم رسول الله،امر به معروف و نهی از منکر و پیاده کردن سیره رسول الله و پدرم علی بن ابیطالب است.

نقش حضرت زینب بعد از قیام عاشورا

حضرت زینب(س) پس از شهادت برادرش،در دوران اسارت با سخنرانی های روشنگرانه،اهداف قیام کربلا و چهره ی واقعی حکومت ستمکار بنی امیه را برای همگان آشکار کرد.

تاریخ گواهی می دهد که از آن پس قیام های زیادی در جهان اسلام و نواحی دیگر از قیام عاشورا الگو گرفته اند.این قیام تاثیر بسیاری در روحیه ی ظلم ستیزی مسلمانان به ویژه شعیان بر جای نهاده است.​​​​​​​

نکات مهم مطالعات اجتماعی ــــ پایه هشتم ــــ درس 9

نکات مهم درس 9 اجتماعی هشتم


اسلام در شبه جزیره ی عربستان و در میان مردمی که در جهالت و نادانی به سر می بردند، ظهور کرد 23 سال رسول خدا و اصحابش برای دعوت به توحید، گسترش ایمان، صلح، عدالت و مبارزه با سلطه ظالمان مجاهدت ومبارزه کردند.

شبه جزیره ی عربستان در کجا واقع شده

شبه جزیره ی عربستان یا جزیرۀ العرب در جنوب غربی آسیا واقع شده است بخش وسیعی از این سرزمین را بیابان ها و ریگ زارها و قسمت دیگری را نواحی کوهستانی تشکیل می دهند.حجاز از جمله مناطق کوهستانی واقع در غرب جزیر ۀالعرب است و شهرهای مکه، یثرب (مدینه) و طائف در این منطقه قرار دارند.

ویژگی های دوران جاهلیت

  • اعراب در دوران جاهلیت بهرۀ چندانی از علم و دانش نداشتند و عده کمی از آنها می توانستند بخوانند وبنویسند.
  • زنان اغلب از مقام و موقعیت پایینی برخوردار بودند و برخی مردان حتی از داشتن فرزند دختر احساس حقارت می کردند .
  • اعراب جاهلی نسبت به قبیله خود تعصب شدید و کورکورانه ای نشان می دادند. آنان بی توجه به اینکه حق با چه کسی است، از اعضای قبیله خود در برابر افراد دیگر قبایل دفاع و پشتیبانی می کردند.
  • تعصب قبیله ای موجب بروز کینه و حس انتقام جویی در میان قبایل مختلف عرب شده بود و جنگ و خونریزی های پیاپی را به دنبال داشت.
  • غذا و سایر نیازهای زندگی نیز عامل دیگری برای گسترش درگیری های قبیله ای و رواج غارتگری بود.

شرایط اجتماعی و فرهنگی در آن زمان به گونه ای بود که از آن به عصر جاهلیت یاد می شود بیش تر عرب ها به شکل قبیله ای و فاقد حکومت متمرکز زیسته و اغلب بت می پرستیدند و کعبه،خانه خدا را از بت های گوناگون پر کرده بودند. البته گروهی از عرب ها نیز پیرو حضرت ابراهیم و یا دین های یهود، مسیح و زردشت بودند.

طلوع آفتاب اسلام در مکه

حضرت محمد (ص) در خاندانی شریف و محترم در شهر مکه به دنیا آمد. آن حضرت تحت تأثیر محیط آلوده به شرك و فساد مکه قرار نگرفت و چنان به پاکدامنی و درستکاری مشهور شد که او را محمد امین می خواندند. در کوه های اطراف مکه به ویژه در غار حرامشغول عبادت پروردگار خود بود در 27 رجب در سن چهل سالگی در غار حرا از جانب خداوند به پیامبری انتخاب شد.

نخستین کسانی که به رسول خدا ایمان آوردند حضرت خدیجه(س) و حضرت علی(ع) بودند. حضرت خدیجه(س) از زنان ثروتمند مکه بود و تمام دارایی خود را در راه نشر اسلام، کمک به فقیران وآزادی بردگان خرج کرد.

رسول خدا در آغاز بعثت به صورت فردی و پنهانی مردم را به پرستش خدای یگانه و ایمان به روز پس از سه سال، پیامبر مأموریت یافت نخست خویشاوندان و سپس .رستاخیز دعوت می کرد عموم مردم را آشکارا به اسلام دعوت نماید.

          ✓ پیامبر مردم را به عبادت خدای یکتا ، نکوهش پرستش بت ها ، سرانجام بد کافران دعوت می کرد .

صبر و پایداری پیامبر و پیروانش در برابر آزار و شکنجه مشرکان

اشراف مکه ابوجهل ، ابولهب وابوسفیان از گسترش دین اسلام و مخالفت آشکار آن با افکار و عقاید جاهلی دچار بیم و هراس شدند. مشرکان پس از آنکه نتوانستند ابوطالب بزرگ خاندان بنی هاشم را در پشتیبانی از رسول خدا منصرف کنند، به شیوه های دیگری روی آوردند.

رفتار پیامبر در برابر آزار مشرکان

سران مشرکین، خشمناك از پاسخ پیامبر، تصمیم گر فتند ایشان و مسلمانان را مورد آزار و شکنجه قرار دهندآنان بدترین دشنام ها و تهمت ها را به رسول خدا نسبت می دادند و برخوردهای زشت و ناپسندی با آن حضرت می کردند پیامبر اسلام در برابر چنین رفتارهایی بردبار بود و با مهربانی مردم را به اسلام فرا می خواند.

مشرکان برای جلوگیری از گسترش اسلام چه کردند؟

اقدام به آزار و شکنجه مسلمانان به ویژه تهی دستان و بردگان کردند.
افرادی مانند : یاسر و سمیه اولین شهدای اسلام و عمار و بلال حبشی از جمله این افراد بودند. آزار و اذیّت مشرکان نسبت به پیروان اسلام آنقدر افزایش یافت که پیامبر از مسلمانان خواست به حبشه مهاجرت کنند.

تحریم اقتصادی و اجتماعی مسلمانان مشرکان پس از آنکه متوجه شدند با شکنجه و سرکوب نمی توانند مانع گسترش اسلام شوند، تصمیم گرفتند مسلمانان را تحریم کنند. و عهدنامه تحریم اقتصادی مسلمانان را امضاءکردند طبق این عهدنامه هرگونه خرید و فروش، و رابطه اجتماعی (ازدواج) با پیروان اسلام ممنوع شده بود.دنبال این تحریم، رسول خدا و یارانش به پیشنهاد ابوطالب به یکی از درّه های اطراف مکه به آنها پناه  « شعب ابوطالب ». بردند حدود سه سال شرایط بسیار سختی را در این درّه تحمل کردند.

تشکیل اُمت و حکومت اسلامی به رهبری پیامبر در مدینه

پیامبر به منظور مقدمه سازی برای تشکیل حکومت، دو بار پیش از هجرت،با نمایندگانی از مردم یثرب دیدار کرد و پیمان هایی بست.
حضرت محمد چند روز پس از خروج از مکه، در میان استقبال و شادی مسلمانان به یثرب رسید. از آن پس،نام یثرب به مدینه النبی، یعنی شهر پیامبر تغییر داده شد.

انصار : (یاری کنندگان) گروهی از ساکنان مدینه که با پیامبر (ص) پیمان بستند و آن حضرت را یاری کردند.

مهاجرین : (هجرت کنندگان) گروه دیگری از مسلمانان اهل مدینه که اموال و دارایی خود را رها نمودند و از مکه به مدینه رفتند

اقدامات پیامبر پس از ورود به مدینه

  • تاسیس مسجد
  • ایجاد پیوند برادری
  • تشکیل حکومت اسلامی

نخستین اقدام مهم پیامبر پس از ورود به م دینه، ایجاد مسجدی برای تأسیس مسجد انجام امور عبادی،اجتماعی،علمی و سیاسی بود. مسجد علاوه بر آنکه مکانی برای عبادت و اجرای مراسم مذهبی به شمار می رفت، مرکزی برای مشورت و تصمیم گیری درباره امور سیاسی و نظامی نیز بود؛ مسجد همچنین کانون اصلی سوادآموزی و فراگیری علم و دانش محسوب می شد. در کنارمسجد، سرپناهی برای افراد تهیدست بنا شد و افرادی وظیفه آموختن قرآن و خواندن و نوشتن به آنها را بر عهده گرفتند .

پیمان برادری به جای تعصب قومی و قبیله ای

ساکنان مدینه قبایل مختلف مهاجرین و انصار بودند که بعضی از قبایل در گذشته نسبت به هم کینه ودشمنی داشتند.پیامبر به منظور ایجاد محبّت و دوستی بین و این کار پیامبر (ص) گامی در .مسلمانان، آنها را دو به دو با یکدیگر برادر اعلام کرد رسول خدا، علی بن ابیطالب (ع) را به جهت تشکیل امت (جامعه) اسلامی است.

پیمان نامه سیاسی علاوه بر مسلمانان، تعدا دی از قبایل یهود نیز در شهر مدینه و اطراف آن سکونت داشتند.پیامبر لزم می دانست میان ساکنان مدینه اتحاد سیاسی برقرار شود. ازاین رو، پیمان نامه ای تنظیم شد و مسلمانان و یهودیان متعهد شدند که به آن عمل کنند. تدوین و امضای این پیما ن نامه، در واقع اعلام رسمی تأسیس حکومت اسلامی به رهبری پیامبر در شهر مدینه بود.

نبردهای دوران پیامبر (ص)

غزوه : به جنگ هایی گفته می شود که پیامبر گرامی اسلام در آنها حضور داشته و فرماندهی سپاه را عهده دار بوده است .
سریه : به جنگ هایی گفته می شود که رسول خدا در آنها حضور نداشت و فرماندهی سپاه را به فرد دیگری واگذار می کرد .

توصیه های پیامبر در جنگ ها :

  • رعایت اصول اخلاقی و ارزش های
  • انسانی -خوش رفتاری با اسیران
  • پرهیز از تخریب و غارت اموال مردم در جنگ
  • رفتار نکردن مسلمانان همانند مشرکان

آنجایی که هدف دین اسلام هدایت همه مردم جهان است، پیامبر به فرمانروایان کشورهی مختلف از جمله ایران، روم و حبشه نامه نوشت و آنان را به اسلام دعوت کرد .

واقعه غدیر خُم

رسول گرامی اسلام هنگامی که از آخرین سفر حج باز می گشت، دستور داد تا همه ی زائران خانه ی خدا در محلی به نام غدیر خم توقف کنند. آن حضرت سپس برای جمعیت حاضر خطبه ای طولنی خواند و ازآنان پرسید: (چه کسی نسبت به مؤمنان در تصمیم گیری از خودشان برتر و اولی تر است) مسلمانان یک صدا گفتند : خدا و پیامبرش در این امر، اولی تر هستند. پیامبر سپس دست علی (ع ) را بال برد و فرمود ای مردم، هرکس « که من پیشوای او هستم، پس این علی پیشوای اوست؛خداوندا، دوستداران او را دوست بدار و دشمنانش را دشمن » پیامبر خدا همچنین از مسلمانان خواست که خطبه ی غدیر را به خاطر بسپارند و آن را برای دیگران بازگو کنند.پس از آن، حاضران جانشینی پیامبر را به حضرت علی (ع ) تبریک گفتند .

 

نمونه سوالات علوم __ پایه هشتم __ فصل 3 + جواب


1 - همه مواد از ذرات بسیار کوچک به نام ............... ساخته شده اند.

اتم

2 - ذره های سازنده ی اتم را نام ببرید و مشخصات هر کدام را بیان کنید.

نام ذرهالکترون - eپروتون - pنوترون - n
مکاناطراف هستهدرون هستهدرون هسته
بار الکتریکی1-1+0
جرم نسبیتقریبا صفر11

3 - منظور از عدد اتمی چیست؟ با مثال.

به تعداد پروتون های یک اتم عدد اتمی می گویند. مثال : اتم کربن 6 پروتون دارد بنابراین عدد اتمی آن 6 می باشد.

4 - هر عنصر از اتم های .................. تشکیل شده است.

یکسانی

5 - تعداد عنصر های شناخته شده ............... نوع می باشد که ............ از این عنصر ها در طبیعت وجود دارند.

188  - 90

6 - مدل اتمی بور به چه نامی مشهور است آن را توضیح دهید. با رسم شکل.

به مدل منظومه شمسی معروف است - در مدل اتمی بور پروتون ها و نوترون ها داخل هسته اتم قرار دارند و الکترون ها در مدار های دایره ای به دور هسته می چرخند.

7 - منظور از عدد جرمی چیست؟ با مثال .

به مجموع تعداذ پروتون ها و نوترون های یک اتم عدد جرمی می گویند.

مثال : اتم اکسیژن 8 پروتون و 8 نوترون دارد بنابراین عدد جرمی آن برابر است با :

16 = 8 + 8 <---------- نوترون + پروتون = عدد جرمی

8 - عدد اتمی و عدد جرمی را چگونه در کنار نماد شیمیایی می نویسند؟

هر دو در سمت چپ نوشته می شوند ، عدد اتمی در پایین و عدد جرمی در بالای نماد شیمیایی نوشته می شود. مثال :               عدد جرمی چیست ؟ — به زبان ساده | مجله فرادرس             

9 - منظور از ایزوتوپ چیست؟ 

به اتم هایی که تعداد پروتون هایش مانند هم است ولی تعداد نوترون هایش به هم تفاوت دارند ، (اتم هایی که عدد اتمی یکسان و عدد جرمی متفاوت دارند) ایزوتوپ می گویند. مانند ایزوتوپ های عنصر کربن 

ایزوتوپ چیست؟ - شیمی دهم (1) » بین جو | بستر آموزش آنلاین

10 - ایزوتوپ پرتوزا ، ناپایدار یا رادیواکتیو چیست؟

به ایزوتوپ هایی که خود به خود متلاشی شده و به اتم های کوچک تر و سبک تر تبدیل می شوند و اشعه های رادیواکتیو آزاد می کنند ایزوتوپ پرتوزا ، ناپایدار یا رادیواکتیو گفته می شود.

11 - از میان سه ایزوتوپ هیدروژن کدام یک ناپایدار و پرتوزا می باشد؟

ایزوتوپ     به هیدروژن پرتوزا معروف است.

12 - مواد پرتوزا چه ویژگی و کاربردی دارند؟

مواد پرتوزا خطرناک هستند ولی کاربردهای مفیدی در تولید انرژی، تشخیص و درمان بیماری‌ها و تشخیص آتش‌سوزی دارد.

13 -یون چیست؟

به ذراتی که تعداد الکترون‌هایش با تعداد پروتون‌هایش برابر نباشد ، یون می‌گویند.

14 - یون مثبت (کاتیون) چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

اگر اتم، یک یا چند الکترون خود را از دست بدهد و تعداد پروتون‌هايش از تعداد الکترون‌هایش بیش‌تر شود به یون مثبت تبدیل می‌شود.

15 - یون منفی(آنیون) چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

اگر اتم , یک یا چند الکترون اضافه دریافت کند و تعداد الکترون‌هایش از تعداد پروتون‌هایش بیش‌تر شود به یون منفی تبدیل می‌شود.

16 - نمک خوراکی از چه عنصرهایی تشکیل شده است؟

 از دو عنصر سدیم(Na) و کلر(Cl) وقتی این دو عنصر با هم ترکیب می‌شوند ماده جامد و سفید رنگی به نام سدیم کلرید (NaCl) تشکیل می‌شود که همان نمک خوراکی است.