درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس پنجم، جلسه دوم

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها و عبارات قرآنی را معنا کنید.

1 . اِنَّ عِبادی: قطعاً بندگان من

2 . اِنَّ المُتَّقینَ: قطعاً افراد با تقوا

3 . فِی جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ: در بهشت ها و چشمه ها

4 . العَذابُ الاَلیمُ: عذاب دردناک


فعالیت سوم: جدول را مانند نمونه کامل کنید.


انس با قرآن: ترجمه این عبارات قرآنی را کامل کنید و شماره آیه مربوطه را مقابل آن بنویسید.

1 . اِنَّ المُتَّقی نَ فِی جَنّاتٍ وَ عُیُونٍ

قطعاً افراد باتقوا (پرهیزکاران) در بهشت ها و چشمه سارها هستند.                    حجر/ 45

2 . اُدخُلُوها بِسَلامٍ ءامِنی نَ

داخل آن شوید با سلامتی و امنیت.                         حجر/46

3 . خَلَقَ السَّمواتِ وَ الاَرضَ بِالحَقِّ :

خلق کرد آسمان ها و زمین را به درستی.                       نحل/ 3


 

درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس پنجم، جلسه اول

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها و عبارت های قرآنی را معنا کنید.

1 . اَلحَمدُللهِ: سپاس و ستایش برای خداست.

2 . سَمیعُ الدُّعاءِ: شنونده ی دعا

3 . مُقیمَ الصَّلوةِ : برپا کننده ی نماز

4 . لِوالِدَیَّ: پدر و مادرم را

5 . لِلمُؤمِنینَ: مؤمنان را

6 . مِن ذُرّیَّتی: از نسل (فرزندان) من

7 . فِی السَّماءِ: در آسمان


انس با قرآن: ترجمه این عبارت های قرآنی از سوره ابراهیم را کامل کنید.

1 . اَلحَمدُاللهِ الَّذی وَهَبَ لِی عَلَی الکِبَرِ اِسماعیلَ وَ اِسحاقَ:

سپاس و ستایش برای خدایی است که بخشید به من در کهنسالی اسماعیل و اسحاق را.

2 . اِنَّ رَبّی لَسَمیعُ الدُّعاءِ:

قطعاً پروردگار من شنونده ی دعا است.

3 . رَبِّ اجعَلنی مُقیمَ الصَّلوةِ وَ مِن ذُرّیَّتی :

پروردگارا قرار بده مرا برپاکننده ی نماز و نیز فرزندان مرا.

4. رَبَّنا وَ تَقَبَّل دُعاءٍ :

پروردگارا و بپذیر دعای من را.

5. رَبَّنا اغفِر لِی  وَ لِوالِ دَیَّ وَ لِلمُؤمِنینَ یَومَ یَقُومُ الحِسابُ:

پروردگارا بیامرز مرا و پدر و مادرم را و مؤمنان را روزی که برپا می شود حساب(روز قیامت).


درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس چهارم، جلسه دوم

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها و عبارات قرآنی را معنا کنید.

1 . کِتابٌ اَنزَلناهُ : کتابی که نازل کردیم آن را

2 . اِلَیکَ: به سوی تو

3 . مِنَ الظُّلُماتِ: از تاریکی ها

4 . اِلَی النُّورِ: به سوی نور

5 . وَیلٌ لِلکافِرینَ: وای بر کافران

6 . مِن عَذابٍ شَدیدٍ : از عذابی سخت


انس با قرآن: ترجمه این عبارات قرآنی را کامل کنید و شماره آیه ی مربوطه را مقابل آن بنویسید.

. قُل اللهُ خالِقُ کُلِّ شَیءٍ وَ هُوَ الواحِدُ القَهّارُ:

بگو: خدا آفریننده هر چیزی است و او یگانه ی مقتدر است.                   رعد/ 16

2 . اَلا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ:

بدانید (آگاه باشید) با یاد خدا آرام می گیرد دل ها.                                  رعد/ 26

3 . الر کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلیکَ لِتُخرِجَ النَّاس مِنَ الظُّلُماتِ:

الف لام را، کتابی که نازل کردیم آن را به سوی تو تا خارج کنی مردم را از تاریکی ها.

اِلَی النُّورِ بِاِذنِ رَبِّهِم اِ لَی صِراطِ العَزی زِ الحَمی دِ:

به سوی نور به اجازه ی پروردگارشان به سوی راه (خداوند) عزتمند ستوده.                      ابراهیم/1


درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس چهارم، جلسه اول

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها را معنا کنید.

1 . بِیُوسُفَ وَ اَخیهِ: با یوسف و برادرش.

2 . اَ ءِنَّکَ لَاَنتَ یُوسُفُ: آیا قطعاً تو همان یوسف هستی؟

3 . هذا اَخی: این برادر من است

4 . اَجرَ المُحسِنینَ: پاداش نیکوکاران.

5 . قالوا یا اَبانا: گفتند ای پدران ما

6 . هُوَ الغَفورُ الرَّحیمُ: او بسیار آمرزنده و مهربان است.


فعالیت سوم: این ترکیب ها را مانند نمونه کامل کنید.

صادق: راستگو + ی نَ : صادِقینَ: راستگویان

مُحسِن: نیکوکار + ینَ: مُحسِنینَ: نیکوکاران

مُؤمِن: مؤمن+ ینَ: مُؤمِنینَ: مؤمنان

عالِم: دانا + ینَ: عالِمینَ: دانایان (دانشمندان)

کافِر: کافر + ینَ: کافری نَ: کافران


فعالیت چهارم: این ترکیب ها را مانند نمونه کامل و ترجمه کنید.

خالِق: آفریننده + ونَ: خالِقونَ: آفرینندگان

مُسلِم: مسلمان + ونَ: مُسلِمونَ: مسلمانان

مُهاجِر: هجرت کننده + ونَ: مُهاجِرونَ: هجرت کنندگان

ظالِم: ستمگر+ ونَ: ظالِمونَ: ستمگران

کافِر: کافر + ونَ: کافرونَ: کافران


انس با قرآن: ترجمه این آیات و عبارت های قرآنی را کامل کنید.

1 . قالَ هَل عَلِمتُم ما فَعَلتُم بِیُوسُفَ وَ اَخیهِ إذ اَنتُم جاهِلُونَ:

گفت: آیا دانستید چه کردید با یوسف و برادرش هنگامی که شما جاهل بودید؟

2 . قالُوا ءَ اِنَّکَ لَاَنتَ یُوسُفُ: گفتند:

آیا قطعاً تو همان یوسف هستی؟

قالَ اَنا یُوسُفُ وَ هذا اَخی: گفت:

من یوسف هستم و این برادر من است.

فَإنَّ اللهَ لایُضیعُ اَجرَ المُحسِنینَ:

پس قطعاً خداوند از بین نمی برد پاداش نیکوکاران را.


درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس سوم، جلسه دوم

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها و عبارات قرآنی را معنا کنید.

1 . مِلَّةَ ءابائِی: دین پدرانم

2. ذلِکَ مِن فَضلِ اللهِ: این از لطف و رحمت خدا است

3 . عَلَینا وَ عَلَی النَّاسِ: بر ما و بر مردم است

4 . أَکثَرَ النَّاسِ: بیشتر مردم

5 . اللهُ الواحِدُ : خداوند یگانه


انس با قرآن: ترجمه این عبارات قرآنی را کامل کنید و شماره ی آیه ی مربوطه را مقابل آن بنویسید.

1 . وَاتَّبَعتُ مِلَّةَ ءابائی ابراهیمَ وَ اِسحاقَ وَ یَعقوبَ: و پیروی کردم از دین پدرانم؛ (یعنی)حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب.

ما کانَ لَنا اَن نَشرِکَ بِاللهِ مِن شَیءٍ: سزاوار نیست که ما هیچ چیزی را شریک خدا قرار دهیم.

ذلِکَ مِن فَضلِ اللهِ عَلَینا وَ عَلَی النَّاسِ: این از لطف و رحمت خدا بر ما و بر مردم است.

وَلکِنَّ اَکثَرَ النّاسِ لا یَشکُرُونَ: و لیکن بیشتر مردم شکر نمی کنند.                         یوسف/ 38

2 . وَ لانُضی عُ اَجرَ المُحسِنینَ: و از بین نمی بریم پاداش نیکوکاران را.                               یوسف/ 56

3 . وَ لَاَجرُ الآخِرَةِ خَی رٌ لِلَّذینَ ءامَنوا وَ کانُوا یَتَّقونَ: و قطعاً پاداش آخرت بهتر است برای کسانی که ایمان آوردند و تقوا می داشتند.    یوسف/57


درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس سوم، جلسه اول

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها را معنا کنید.

1. لِلّهِ: برای خداست

2 . غَیبُ السَّماواتِ وَ الاَرضِ: نهان آسمان ها و زمین

3 . فَاعبُدهُ: پس عبادت کن او را

4 . تَوَکَّل عَلَیهِ: توکل کن بر او

5 . عَمّا تَعمَلُونَ: از آنچه انجام می دهید

6 . إِنّا اَنزَلناهُ: قطعاً ما نازل کردیم آن را

7 . قُرءاناً عَرَبیاً: قرآنی عربی

8. لَعَلَّکُم تَعقِلُونَ: تا شما اندیشه کنید


انس با قرآن: ترجمه این آیات قرآن کریم را کامل کنید.

1. وَلِلّهِ غَی بُ السَّماواتِ وَ الاَرضِ: و برای خدا است نهان آسمانها و زمین.

2 . وَ اِلَیهِ یُرجَعُ الاَمرُ کُلُّهُ : و به سوی او بازگردانده می شود همه ی کارها.

3 . فَاعبُدهُ وَ تَوَکَّل عَلَیهِ: پس عبادت کن او را و توکل کن بر او.

4 . وَ ما رَبُّکَ بِغافِ لٍ عَمّا تَعمَلُونَ: و نیست پروردگارت غافل از آنچه انجام می دهید.

5. إِنّا اَنزلناهُ قُرءاناً لَعَلَّکُم تَعقِلُونَ : قطعاً ما نازل کردیم آن را قرآنی عربی تا شما اندیشه کنید.


درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس دوم، جلسه دوم

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها را معنا کنید.

1. وَ إِلَی عادِ: و به سوی (قوم) عاد

2 . أَخاهُم هُودًا : برادرشان (حضرت) هود

3 . اِلهُکُم: خدای شما

4 . اعبُدُوا اللهَ: عبادت کنید خدا را

5 . یا قَومِ: ای قومِ من

5 . اَفَلا تَعقِلونَ : پس آیا اندیشه نمی کنید؟


انس با قرآن: ترجمه این عبارات قرآنی را کامل کنید و شماره آیه مربوطه را مقابل آن بنویسید.

1 . إِنّی تَوَکَّلتُ عَلَی اللهِ رَ بّی وَ رَبِّکُم: قطعاً من توکل کردم بر خدا، پروردگارم و پروردگار شما.         هود/ 61

2 . وَ إِلَی ثَمودَ اَخاهُم صالِحاً: و (فرستادیم) به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را.                 هود/ 50

3. قَالَ یا قَومِ اعبُدُوا اللهَ: گفت ای قومِ من عبادت کنید خدا را.                             هود/ 88

4 . عَلَیهِ تَوَکَّلتُ وَ إ لَیهِ اُنیبُ: بر او توکل کردم و به سویش روی می آورم.                     هود/ 88

 پیامبر قوم عاد <حضرت هود> و پیامبر قوم ثمود <حضرت صالح> است. 


 

درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس دوم، جلسه اول

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده، کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را به خاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها را معنا کنید.

1. قُل یا أَیُّهَا النَّاسُ: بگو ای مردم

2 . قَد جاءَکُم: قطعاً آمد برای شما

3 . مِن رَبِّکُم: از سوی پروردگارتان

4 . إِلَی اللهِ: به سوی خدا

5 . عَلَی کُلِّ شَیءٍ: بر هر چیزی


فعالیت سوم: این ترکیب ها را مانند نمونه کامل کنید.

إلَی + ه : إِلَیهِ: به سوی او، به سویش

عَلَی +هِ : عَلَیهِ: بر او، بر آن

إِلَی + ها: إِلَیها: به سوی او، به سویش

عَ لَی + هِم: عَلَیهِم : بر آنها

إِلَی + کُم : إِ لَیکُم: به سوی شما، به سویتان

عَلَی + کُم : علَیکُم: بر شما


انس با قرآن: ترجمه این آیات و عبارات قرآنی را کامل کنید.

1 . قُل یا أَیُّهَا النّاسُ: بگو ای مردم.

2. قَد جاءَکُمُ الحَّقُّ مِن رَبِّکُم: قطعاً آمد برای شما حق از سوی پروردگارتان.

3 . إِلَی اللهِ مَرجِعُکُم: به سوی خدا است بازگشت شما؛

4. وَ هُوَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدی رٌ: و او بر هر چیزی توانا است.


 

درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس اول، جلسه دوم

فعالیت اول: جدول زیر را با استفاده از کلمات داده شده، کامل کرده و سعی کنید معنای کلمات را بخاطر بسپارید.


فعالیت دوم: این ترکیب ها را مانند نمونه کامل و معنا کنید.

لِ + اللهِ: لِلّهِ: برای خدا

لِ + المُؤمنینَ: لِلمُؤمنینَ: برای مؤمنان

لِ + النّاسِ: لِلنّاسِ : برای مردم

نکته: هرگاه حرف » لِ« به اسمی که دارای » اَل « است اضافه شود، الف اول آن اسم حذف می شود.


فعالیت سوم: این ترکیب ها را معنا کنید.

1 . ما فِی السَّماواتِ وَ الأرضِ: آنچه در آسمان ها و زمین است.

2 . وَعدَ اللهِ: وعده ی خدا

3 . أَکثَرَهُم: بیشتر آن ها

4 . یا أَیُّهَا النّاسُ: ای مردم

5 . مَؤعِظَةٌ مِن رَبِّکُم: موعظه و پندی از پروردگارتان

6 . هُدًی وَ رَحمَةٌ لِلمُؤمِنینَ: هدایت و رحمتی(لطفی) برای مومنان


انس با قرآن: ترجمه آیه ی 44 و 55 سوره یونس را کامل کنید.

1 . إِنَّ اللهَ لایَظلِمُ النّاسَ شَیئاً :

قطعاً خداوند ظلم نمی کند به مردم هیچ مقدار.

2 . وَلکِنَّ النّاسَ اَنفُسَهُم یَظلِمونَ:

و لیکن (امّا) مردم (به) خودشان ظلم می کنند.

3 . اَلا إِنَّ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الارضِ:

آگاه باشید قطعاً برای خداست آنچه در آسمانها و زمین است.

4 . اَلا أنَّ وَعدَ اللهِ حَقٌ:

آگاه باشید قطعاً وعده خدا حق (درست) است؛

5 . وَلکِنَّ اَکثَرَهُم لایَعلَمُونَ:

و لیکن (امّا) بیشتر آنها (بیشترشان) نمی دانند.


 

درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ درس اول، جلسه اول

فعالیت اول: معنای هر کلمه را یافته و مقابل آن بنویسید.

بِ= به

اِسم= اسم، نام

اَلله= الله، خدا

اَلرَّحمن= بخشنده

رَحیم= مهربان

ءایات= آیات، نشانه ها

کِتاب= قرآن، کتاب

هُوَ= او

اَلَّذی= کسی که

شَمس= خورشید

قَمَر= ماه

نور= نور، روشنایی

خَلَقَ= خلق کرد، آفرید

اِلّا= مگر،

لیل= شب

نَهار= روز

سَماوات= آسمان ها

اَرض= زمین

قَوم= قَوم، گروه

حَقّ= حق، درستی


فعالیت دوم: تصحیح و تمرین: از هر گروه، یکی از اعضا یک سطر از کلمات آشنا را همراه با معنای آن بخواند تا اگر گروهی در تشخیص معنا اشتباه کرده است، آن را تصحیح کند.


 فعالیت سوم: ترکیب های زیر را معنا کنید.

 1. بِسمِ اللهِ 

به نام خدا 

2 . الرَّحمنِ الرَّحیمِ

بخشنده ی مهربان

3. ءایاتُ الکِتابِ

آیات کتاب (قرآن)

4 . هُوَالَّذی

او کسی است که

5. اللّیلِ وَ النهَّار

شب و روز

6 . فِی السَّمواتِ وَ الأَرضِ

در آسمانها و زمین  


انس با قرآن: ترجمه این عبارات و آیات سورة یونس را کامل کنید.

1 . الرّ تِلکَ ءایاتُ الْکِتابِ الْحَکیمِ:

 الف لام را؛ این آیات کتاب حکمت آمیز است.

2 . هُوَ الَّذى جَعَلَ الشَّمسَ ضیاءً وَالْقَمَرَ نُورًا:

او کسی است که قرار داد خورشید را فروزان و ماه را تابان.

3 . ... ما خَلَقَ اللهُ ذلِکَ إِلّا بِالحَقِّ

خلق نکرد خداوند اینها را جز به حق (درستی).

4 . إنَّ فِی اختِلافِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ

قطعاً در آمد و شد شب و روز.

5 . وَ ما خَلَقَ اللهُ فِی السَّماواتِ وَالأرضِ

و آنچه خلق کرد خدا در آسمان ها و زمین.

6 . لَایاتٍ لِقَومٍ یَتَّقونَ

 قطعاً نشانه هایی است برای گروهی که تقوا دارند.

درسنامه قرآن __ پایه هفـــتــم __ آشنایی با سوره ها

آشنایی با سوره های قرآن پایه هفتم

* کتاب قرآن پایه هفتم آیاتی از 13 سوره قرآن کریم در آن گردآوری شده است.

 

آزمون علوم __ پایه هغتم ___ با جواب

1- كداميك از جملات زير فقط مربوط به مشاهده دقيق آب است ؟ آب .....................

الف : يك مايع حياتي به نظر مي رسد .                  ب : ارتفاع آب داخل ليوان 10cm است.

ج : مي تواند آتش را خاموش كند .                        د : بويي ندارد .


2- كدام جمله تفسير نمودار  زیر است؟

الف : با گذشت زمان دما كمتر شده است .                               ب : با گذشت زمان دما زياد تر شده است .

ج : با افزايش زمان دما ثابت مانده است .                                   د : با افزايش دما زمان هم زياد شده است .


3- كدام جمله زير مي تواند مربوط به عمل فرضيه سازي باشد ؟

الف : ارتفاع دقيق اين سد 100 متر است .                    ب: ممكن است لامپ سوخته باشد .

ج : رنگ كاغذ سفيد است .                                       د : آب مايه حيات است .


4- كداميك مي تواند اتم مس باشد ؟ 


5- ملكول آهن از چند اتم ساخته شده است ؟

الف : يك                                    ب : دو                       

ج : بي نهايت                              د : آهن ملكول ندارد


6- زاويه بين اتم هاي ملكول اكسيژن چند درجه است ؟  (S8)

الف : 30                       ب : 45

ج : 60                           د : 180


7- با كاهش دماي يك ماده ، كدام مورد زير زياد مي شود ؟

الف : فاصله ملكولي                               ب : جنبش ملكولي                 

ج : حجم ماده                                            د : جاذبه ملكولي


 

آزمون آمادگی ___ پایه هفتم __ فارسی و مهارت های نوشتاری

فارسی:

صفحه ي 79 تا صفحه ي 96

مهارت های نوشتاری

صفحه  57 تا صفحه 66


1 - در گزينه ی . ............ . جفت واژه ای هست كه با هم هم خانواده نيستند. (نگاه به گذشته)

1) درس: سرود                   2) سعادت: مسعود                     3) راضي: رضايت                       4) طبيعت: طبع


2- در كدام گزينه واژه اي نادرست معنا شده است؟

1) محفل: انجمن                 2) عبير: پارچه اي نازك                      3) عجوز: پيرزن                4) دلاويز: خوشايند


3 - در تركيب هاي كدام گزينه نادرستي املايي هست؟

1) سختي و فقر / صبر و طاقت                            2) تلاوت آيات / قطعات صنعتي

3) مقام معظّم / پژوهشگر صالح                          4) تحصين و تشويق / قرائت قرآن


4 - متن زير چند نادرستي املايي دارد؟

شخصي خانه به كرايه گرفته بود. چوب هاي سقف بسيار صدا مي داد. به خداوند خانه از بحر مرمت آن سخن بگشاد. پاسخ داد : چوب های سقف، زكر خداي مي كنند. گفت : نيك است اما مي ترسم به سجود بيانجامد.

1) يكي                      2) دو تا                     3) سه تا                  4) چهار تا


5 - كدام گزينه نام كتابي از شخصي است كه در عبارت زير شرح داده میشود؟

از شاعران بزرگ ايران در قرن پنجم است. وي قدرت شعري را يك سره در خدمت انديش ههاي ديني و نشر و گسترش تعاليم مذهبي خود درآورد و از مدح و ستايش شاهان خودداري كرد.

1) سفرنامه                      2) شاهنامه                         3) مثنوي معنوي                      4) مخزن الاسرار


6- كدام دو واژه در مصراع هاي زير نقش دستوري « مسند » دارند؟

الف) تو همچو صبحي و من شمع خلوت سحرم

ب) بنفشه زار شود تربتم چو درگذرم

1) صبح، تربت                      2) شمع، بنفشه زار                        3) تو، تربت                4) سحر، بنفشه زار


7- نقش دستوري واژه هاي « پريدن »و « رميدن »  در ابيات زير به ترتیب كدام است؟

( اي مرغك خرد، ز آشيانه / پرواز كن و پريدن آموز  

 رام تو نمي شود زمانه / رام از چه شدي؟ رميدن آموز )

1) مفعول، نهاد                 2) نهاد، نهاد               3) نهاد ، مفعول                   4) مفعول، مفعول


8- در بيت كدام گزينه، مفهومي مشابه با بيت زير وجود ندارد؟

« هرچه كني كشت همان بدروي / كار بد و نيك چو كوه و صداست »

1) جهان كشتزاريست بد رنگ و بوي / در او عمر ما آب و ما كشت اوي

2) من اگر نيكم اگر بد تو برو خود را باش / هر كسي آن درود عاقبت كار كه كشت

3) بدي مكن كه در اين كشتراز زودزوال / به داس دهر همان بدروي كه میکاری

4) هر دست كه دادند از آن دست گرفتند / هر نكته كه گفتند، همان نكته شنيدند


.::پاسخنامه سوالات بالا::.

1) گزینه 1

واضح است كه (( درس )) و ((سرود )) نه ريشه ي يكسان دارند و نه معناي نزديك.


2) گزینه 2

عبير: ماده اي خوش بو


3) گزینه 4 

املاي ((تحسین)) و ((تشویق)) به همين شكل درست است.


4) گزینه 3

واژه هاي بهر , ذکر و بینجامد به همين شكل نوشته مي شوند.


5) گزینه 1 

متن صورت سؤال معرّف ناصرخسرو است. از آثار او مي توان به سفرنامه، وجه دين، زادالمسافرين، ديوان اشعار و... اشاره كرد


6) گزینه 2


7) گزینه 4 


8) گزینه 1

اين مفهوم كه انسان هر كاري مي كند نتيجه ي آن را مي بيند ، به جز در بيت گزينه ی ((1)) در همه ي ابيات آمده است.


پایان

جزوه تفکر و سبک زندگی ـــــ پایه هفتم ــــــ تمامی دروس



 

آزمون تفکر و سبک زندگی ــــــ پایه هفتم ــــ

1- معنای واژه های عقل دانش و تجربه را بنویسید. 

عقل : یا خرد به نیروی درونی انسان گفته میشود که کنترل و مهار کننده امیال اوست

دانش : عبارتست ازمجموعه دانستنی هایی که بشر برای زندگی خود از آنها بهره می گیرد

تجربه : عبارتست از بررسی و آزمایش چیزی برای کشف مجهول یا مجهولاتی که در آن چیز وجود دارد


2- یاد گیری چیست؟

عبارتست از تغیر طولانی مدت در احساس تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده است


3 - چرا انسان تا پایان عمر نیازمند یادگیری است؟

چون هر لحظه علوم تکنولوژی در حال پیشرفت است بنابراین انسان همواره باید از جریان علم به روز با خبر باشد


4 - انسان از چه راه هایی یاد میگیرد؟

دیدن - شنیدن - تجربه کردن - سفرکردن- از کتابهای دیگران استفاده کردن و...


5 - هدف خود را ار تحصیل در دوره متوسطه بنویسید.

رفتن به دانشگاه و داشتن تحصیلات عالیه ایجاد شغل از طریق تحصیلات دانشگاهی 


6 - چرا اهمیت عمر از پول و ثروت بیشتر است و در صرف کردن عمر باید بسیار زیاد دقّت کنیم؟

چون پول و ثروت اگر از دست برود مجددا با تلاش به دست می آید اما عمر اگر تلف شود و بگذرد دیگر بر نمی گردد و باید از لحظات عمر به بهترین صورت استفاده کرد.


7- ارتباط یعنی چه؟

فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معنای بین آنهاست ارتباط به یک فرستنده پیام و گیرنده در نظر گرفته شده نیاز  دارد.


8 - با چه چیز هایی در طول شب و روز ارتباط برقرار می کنید؟

با افراد خانواده معلم دوستان و اقوام به صورت انسانی و ارتباط غیر کلامی با لباس مداد و خودکار و همه اشیایی که استفاده می کنیم ارتباط تصویری با اینترنت و تلویزیون ارتباط کلامی مثل تلفن کردن به دوست یا اقوام.


9 - با توجه به اهدافی که دارید یه نمونه هدف بلند میان مدت و کوتاه مدت برای خود بنویسید.

بلند مدت: تحصیل در دانشگاه

میان مدت: تحصیل در دبیرستان

کوتاه مدت: دروس یک هفته را خواندن


 

جزوه عربی ــــــ پایه هفتم ــــ درس 1 بخش 2

  اسم مثنی 

اسم درعربی از نظر تعداد به سه دسته تقسیم می شود.

 1. مفرد (یک فرد یا یک چیز ) - 2.  مثنی ( دوفرد یا دو چیز) - 3. جمع ( بیش از دو نفر یا دو چیز )

مفرد = وَردَةٌ (یک گل)

مثنی = نافِذَتانِ – نافِذَتینِ (دو پنجره)

جمع = (توضیح در جلسات بعد)

اسم مفرد چیست؟  اسمی که یک شخص یا یک چیز را نشان می دهد.  ( بنت «یک دختر» طالب «یک دانش آموز»)

اسم مثنی چیست؟  اسمی است که دو شخص یا دو چیز را نشان دهد .  (طالِبانِ «دو دانش آموز»  وَلَدانِ «دو پسر»)

علامت شناخت اسم مثنی  (انِ) و  (-َینِ) در آخر اسم مفرد می باشد .(مُسلِمانِ – مُسلِمَینِ ) «دو مرد مسلمان»

هذانِ - هذَینِ  (مذکر ) و هاتان - هاتَینِ (مونث) اسم اشاره نزدیک به دو شخص یا دو چیز به معنای «اینها - این دو » می باشد.

برای اشاره به دو شخص یا دو چیز مذکَّر از هذان – هذَینِ استفاده می کنیم . (هذانِ قَلَمانِ) «این ها دو قلم هستند»

برای اشاره به دو شخص یا دو چیز مؤنّث از هاتانِ – هاتَینِ استفاده می کنیم . (هاتانِ نافِذَتانِ) «این ها دو پنجره هستند»

جزوه عربی ــــــ پایه هفتم ــــ درس 1 بخش 1

  اسم مذکّر – اسم مؤنّث  

اسم مذکّر: اسمی که برای مردان ( جنس نر ) به کار می رود. مانند : سعیدٌ – طالبٌ – کتابٌ

اسم مؤنث: اسمی که برای زنان (جنس ماده) به کار می رود . مانند : سعیدَةٌ – طالبَةٌ – مَدرَسَةٌ. این اسمها معمولا علامت (ة) تای گرد در آخرشان دیده می شود .

  اسم های اشاره به دور و نزدیک  

اسم اشاره نزدیک هذا (مذکر) به معنای «این» می باشد  Back, arrow, left  هذا دفتٌََر (این یک دفتَ است)
                                                                                                  هذا طالِبٌ ( این یک دانش آموز است)

اسم اشاره نزدیک هذِهِ (مونث) به معنای «این» می باشد  Back, arrow, left  هذِهِ مَدرَسَةٌ ( این یک مدرسه است)
                                                                                                    هذِهِ طالِبَةٌ  (این یک دانش آموز است)

ذلِکَ (مذکر ) و تِلکَ (مونث) اسم اشاره به دور به معنای «آن» می باشد.

ذلِکَ طالِبٌ . تِلکَ طالِبَةٌ ( آن یک دانش آموز است )

مجموعه سوالات آزمون توان و جذر ـ پایه هفتم

1- حاصل عبارت مقابل چند است؟                           


2- می دانیم که   آنگاه حاصل  کدام است؟

512 (4               256 (3                  128 (2                     64 (1


3- حاصل کدام گزینه صحیح نیست؟


4- حاصل کدام گزینه صحیح نیست؟ 


5- حاصل عبارت مقابل کدام است؟     


پاسخنامه این آزمون

دانلود پاسخنامه

آزمون تستی عربی هفتم

1- مفرد کدام جمع،صحیح است؟

1 ) طُلّاب:طَلَب                 2 ) رِجال:رُجُلٌ                 3) صُفوف:صَفّ                       4) أَولاد:والِد


2- درکدام گزینه،اسم مؤنث به کار نرفته است؟

1 ) مُجالَسَةُ اَلْعُلَماءِ،عِبادَةٌ                                         2) آفَةُ اَلْعِلْمِ،اَلنِّسیانُ

3) حُسْنُ اَلسُّؤالِ،نِصفُ اَلْعِلمِ                                   4 ) طَلَبُ اَلْعِلمِ،فَریضَةٌ


3- کدام گزینه با رعایت ترتیب،اسم اشاره مناسب برای کلمات زیر است؟

                                            "" قَویَّةٌ ، وَلَدٌ ، بِنْتٌ ، رَجُلٌ ""

1) تِلکَ،هذا،هذِه،ذلِکَ                                     2 ) هذا،ذلِکَ،هذِه،ذلِکَ

3) هذِه،ذلِکَ،هذا،ذلِکَ                                    4 ) تِلْکَ،هذا،تِلکَ،هذِه


4- کدام گزینه از نظر معنا و قواعد نگارش درست است؟

 1) مریمُ،بِنْتٌ ناجِحٌ           2) هذا،جَبَلُ اَلرَّحْمَةِ             3) حَمیدَةُ اسمُ وَلَدٍ           4) هذِة اَللوحَةُ،کَبیرٌ


5- مؤنث جمله ی ( ذلِکَ رَجُلٌ ) درکدام گزینه است؟

1) تِلْکَ بِنتٌ               2 ) تِلْکَ رَجُلَةٌ                     3 ) هذِه اِمْرَأَةٌ                  4) تِلْکَ اِمْرَأَةٌ


6- ترجمه ی کدام عبارت ،نادرست است؟

 1) هذانِ اَلْجَبَلانِ،مُرتَفِعانِ:این دوکوه ،بلندند.

 2) لِهذَینِ الصَّفینِ،نافِذَتانِ:این دوکلاس،دوپنجره دارند.

 3) لِهذا اَلصَّفِّ لَوْحَةٌ جَمیلَةٌ:این کلاس تابلویی زیبا دارد.

 4) لِهذه المَرأةِ بِنتانِ ناجِحَتان:آن زن،دوپسر موفق دارد.


7- مفرد کدام کلمه صحیح نمی باشد؟

1) بَنات:بِنت              2) أیّام:یَوم            3) رِجال:رَجُل                      4) فَرائض:مَفروض


​​​​​​​

آزمون تیزهوشان ـــ تمامی دروس ــــ پایه هفتم ــــ با جواب

▂▃▅▇█▓▒░ پیـام هاے آسمان و قرآن هفتم ░▒▓█▇▅▃▂

1- چگونه راه رسيدن به رستگاری برای انسان هموار می شود؟

۱) با كسب آرامش با برپا كردن نماز اوّل وقت                      ۲) با راز و نياز به درگاه خدا و عبادت های خالصانه

۳) با كشف ارتباط پديده های عالم هستی                        ۴) با استفاده و بهره گيری از نعمت های خداوند


2- با توجّه به آيۀ شريفۀ < وَ هُوَ مَعَكُم أينَ ما كُنتُم > چرا انسان ها گناه میكنند؟

۱) حضور خداوند را در نزديكی خود فراموش میكنند.

۲) چون خدا را نمیبينند، فرمان هايش را انجام نمیدهند.

۳) شيطان، از خداوند به آن ها نزديک تر است.

۴) به كارهای شيطانی بيشتر از كارهای خدايی تمايل دارند.


3- شُكر نعمت چيست؟

۱) استفادۀ صحيح و به جا از نعمت                                                           ۲) دوری از اسراف در نعمت ها

۳) استفاده از نعمت ها به جای ذخيره كردن و اندوختن آن ها                 ۴) كمک به نيازمندان و مستمندان


4- كدام گزينه، پيام آيۀ شريفۀ : <وَ قالَ رَبکم اُدعُوني أستَجِب لَكُم> می باشد؟

۱) خداوند برای انسان ها دستوراتی فرستاده كه دين نام دارد.

۲) خداوند دستورات خود را به پيامبرانش داده كه به ما برسانند.

۳) شرط پذيرفته شدن خواسته ها و نياز ها، دعا به درگاه خداست.

۴) برای مستجاب شدن دعا ها، بايد پاک و دور از گناهان باشيم.


5- خداوند با چه صلاحديدی، برخی از دعاهای ما را مستجاب نمی كند؟

۱) او بهتر از هر كس ديگری از سود و زيان ما آگاه است.

۲) برآورده شدن برخی دعاها، موجب ضرر و زيان مردم میشود.

۳) استجابت برخی خواسته ها موجب دوری فرد از خدا می شود.

۴) اگر فوراً مستجاب شود، آن فرد دوباره خدا را فراموش خواهد كرد.


6- آیه شریفه < إنَّ اللهَ لاَ يَظلِمُ النَّاسَ شَيئا > در كدام گزينه صحيح معنا شده است؟

۱) قطعاً كسی نمی تواند به خداوند ستم كند.                     ۲) خداوند، ذرّه ای ستمكاران را دوست ندارند.

۳) مطمئناً خداوند ذرّه ای به مردم ستم نمی كند.                ۴) خداوند حتّی ذرّه ای ظلم و ستم را نم یبخشد.


▂▃▅▇█▓▒░ فارسی هفتم ░▒▓█▇▅▃▂

7- خالق همۀ آثار زير نظامی گنجه ای می باشد, به جز ...................  .

۱) مخزن الاسرار      ۲) ليلی و مجنون            ۳) فرهاد و شيرين        ۴) اسكندرنامه


8- در كدام گزينه, جملۀ پرسشی انكاری مشاهده نمی شود؟

۱) سياهِ زندگی هرگز شود به آب سفيد؟                    ۲) تو كجايی تا شوم من چاكرت؟

۳) بی نام تو نامه كی كنم باز؟                                    ۴) فضل خدای را كه تواند شمار كرد؟


9- مقدّمه يا پيش گفتارِ كتاب های كهن را .................... می ناميده اند.

۱) باب            ۲) ديباچه           ۳) فصل             ۴) گفتار


10 - در كدام گزينه مفعول به چشم نمی خورد؟

۱) گفت: باغی بزرگی خواهم شد                  ۲) گَرَت چشم خدا بينی ببخشند

۳) نبينی هيچ كس عاجز تر از خويش              ۴) تا ابد سبزِ سبز خواهم شد


11 - در كدام گزينه (كه) معنايی متفاوت دارد؟

۱) هنگام فروَدين كه رسانَد ز ما درود                   ۲) آن جا قدمم رسان كه خواهی

۳) الهی، دلی ده كه در كار تو جان بازيم              ۴) دانايی ده كه از راه نيفتيم


12 - كدام عبارت، تعريف صحيحِ « تحميدیه » می باشد؟

۱) شعر و نثری كه به ستايش خداوند بپردازد.         

۲) نوشته ای كه در مدح و ستايش كسی نوشته شده باشد.

۳) شعری كه در مدح پيامبر سروده شود.               

۴) شعر و نثری كه در مدح پيامبر و امامان نوشته شود.


13 - كدام آرايۀ ادبی در هيچ يک از عبارات زير ديده نمی شود؟

الف) گرگ دست هايش را مثل تيغۀ داس در هوا میچرخاند.

ب) تن كژال مثل علفی در باد می لرزيد.

ج) نفس داغ گرگ يكباره سرد شد.

د) صدای زوزه اش، پوست بر تن كژال می خراشيد.

۱) تشبيه                   ۲) تضاد                   ۳) سجع                   ۴) كنايه


▂▃▅▇█▓▒░ مطالعات اجتماعی هفتم ░▒▓█▇▅▃▂

 

14 - كدام يک به منزلۀ دو كفۀ ترازو هستند كه بايد تعادل آن ها حفظ شود؟

۱) تكاليف و مسئوليت ها           ۲) نقش ها و تكاليف         ۳) مسئوليت ها و نقش ها                ۴) حقوق و مسئوليت ها


15 - حفظ بهداشت و پاكيزگی و آسيب نرساندن به محيط زيست، مربوط به كدام يک از مسئوليت های ماست؟

۱) نسبت به ديگران                                                          ۲) نسبت به اعضای جامعه
۳) نسبت به محيط زندگی خود و عالم آفرينش                 ۴) نسبت به خود


16 - تبعۀ يک كشور بودن موجب می شود افراد، .................. بر مبنای .................. آن كشور داشته باشند.

۱) مسئوليت هايی، عرف       ۲) قوانينی، عرف            ۳) حقوقی، عرف             ۴) مسئوليت هايی، قوانين


17 - فرمايش خداوند در آيۀ ۷۰ سورۀ اسرا كدام است؟

۱) ... ما فرزندان آدم را بسيار گرامی داشتيم ... و آن ها را بر بسياری مخلوقات ديگر برتری بخشيديم.

۲) ما (خداوند) با آفرينش انسان، حقوقی به او اعطا كرده ايم.

۳) ... اين از فضل پروردگار من است تا مرا آزمايش كند كه آيا شكر كنم يا كفر ورزم؟

۴) ما (خداوند) نعمت های فراوانی به بندگان خود داده ايم.


18 - وقتی فردی وظايف و تكاليف خود را به خوبی انجام می دهد، میگويند او فرد ................... است.

۱) مسئوليت پذيری             ۲) منظمی             ۳) مقرراتی               ۴) وقت شناسی


▂▃▅▇█▓▒░ علوم هفتم (فيزيك، زمين شناسي و شيمي ) ░▒▓█▇▅▃▂

 

19 - كدام گزينه، نادرست است؟

۱) علم می تواند آگاهی داشتن دربارۀ واقعيت های موجود در جهان هم باشد.

۲) شخصی كه اطلاعات زيادی را در ذهن خود جای می دهد، دانشمند است.

۳) علم مطالعۀ مواد، خواص و كاربردهای آن را علم شيمی مینامند.

۴) روش علمی، راه و روش منظم برای كشف قوانين موجود در طبيعت است.


20 - كدام گزينه تفاوت نظريۀ علمی و قانون علمی را درست بيان می كند؟

۱) قانون علمی علت و چگونگی وقوع پديده ها را بيان می كند، ولی نظريۀ علمی وقوع پديده ها را بيان میكند.

۲) قانون علمی يعنی نظريه ای به اثبات نرسيده، ولی نظريۀ علمی يعنی قانون علمی به اثبات رسيده است.

۳) قانون علمی وقوع پديده ها را بيان م یكند، ولی نظريۀ علمی علت و چگونگی وقوع پديده ها را بيان م كند.

۴) قانون علمی و نظريۀ علمی با هم تفاوتی ندارند.


21 - كدام گزينه علت آزمايش كردن را درست نشان می دهد؟

۱) دومين مرحله در روش علمی حل مسأله و پس از فرضيه سازی است كه بايد انجام شود.

۲) راهی است كه درستی و يا نادرستی فرضيه را به ما نشان میدهد.

۳) سومين مرحله در روش علمی حل مسأله و پس از فرضيه سازی است كه بايد انجام شود.

۴) روشی برای بررسی درستی و يا نادرستی نظريه است.


22 - دانشمندی در رابطه با طرح يک پرسش، آزمايش هايی انجام داد و درستی پيش بينی اش به اثبات رسيد. اكنون وی كدام مرحله از روش علمی حل مسأله را میتواند ارائه دهد؟

۱) فرضيه              ۲) نظريه               ۳) قانون علمی            ۴) همۀ موارد گزينه ها


23 - كشاورزی با نگاه كردن به ميوه های درختان باغش كه قبل از رسيدن ميو هها (ميوه های كال) از درخت می افتند، احتمال داد كه مشكل از كود شيميايی است. كشاورز كدام مرحلۀ علمی حل مسأله را بيان كرده است؟

۱) فرضيه           ۲) مشاهده            ۳) نظريه          ۴) قانون علمی


24- برای تهيۀ آهن از سنگ معدن آهن فرايندهای زير انجام می شود. كدام گزينه اين فرايندها را كامل می كند؟ (حروف الفبا به ترتيب از راست به چپ در گزينه ها آمده اند.)

C+ الف →CO2                         CO2 +C→ ب                            FeO+ پ→Fe+ ت

CO،CO2 ،CO،O2 (۲                     CO،CO،CO2 ،O2 (۱

CO2 ،CO ،2CO ،O2 (۴                 CO،CO2 ،CO2 ،2O2 (۳


25 - كدام گزينه، نادرست است؟

۱) خاصيت آهنربايی فولاد بيشتر از آهن است.                     ۲) استحكام آهن از فولاد كمتر است.

۳) كربن چكش خواری كمتری نسبت به آهن دارد.                 ۴) سختی چدن از آهن بيشتر است.


26 - برای محافظت از منابع طبيعی كدام گزينه را بايد انجام دهيم؟

۱) مصرف نكردن آن ها                                  ۲) جايگزين كردن منابع ديگر

۳) كاهش مصرف و بازيافت آن ها                    ۴) همۀ گزينه ها را انجام دهيم بهتر است.


27 - وقتی آهن را با موادّ ديگری مخلوط می كنيم، موادّ جديدی به دست می آيد. در اين رابطه كدام گزينه نادرست است؟


28 - در موارد زير به ترتيب چند تركيب، چند مخلوط و چند عنصر نوشته شده است؟

نفت خام، هوا، آب مقطر، كلر، طلا، سولفوريک اسيد، آمونياک، هليم


29 - هر اتم گوگرد با ۷ اتم ديگر يک حلقه می سازند. كدام عبارت دربارۀ آن نادرست است؟

۱) هر اتم گوگرد دست كم دو پيوند با اتم های ديگر می سازد.

۲) گوگرد يک تركيب ۸ اتمی است.

۳) مولكول گوگرد از اتم آن سنگين تر است.

۴) اتم ها را می توان مانند حروف الفبا و مولكول ها را می توان مانند كلمه ها فرض كرد.


30 - كدام جمله درست است؟

۱) شمار اندكی از عنصرها در طبيعت به صورت آزاد يافت می شوند.

۲) ظروف آلومينيمی و نقره ای از مولكول های آلومينيم و نقره ساخته شده اند.

۳) همۀ فلزها به صورت تكه های براق در رگه های سنگ های معدنی يافت می شوند.

۴) نيتروژن و اكسيژن تركيب های نارسانايی هستند كه در هوا يافت می شوند.


▂▃▅▇█▓▒░ علوم هفتم (مطابق کتاب درسی) ░▒▓█▇▅▃▂

 

31 - در تصوير زير، دانش آموزان كدام مهارت يادگيری در علوم را به كار گرفته اند؟

۱) فرضيه سازی

۲) جمع آوری اطلاعات

۳) مشاهدۀ علمی

۴) اندازه گيری


32 - متخصصان علوم تجربی, چگونه اين علم را توسعه بخشيدند؟

۱) با بهره گيری از دانش، تفكر و مهارت                 ۲) با بهره گيری از تفكر، مهارت و گفت و گو

۳) با بهره گيری از تفكر، تجربه و مهارت                 ۴) با بهره گيری از دانش، تجربه و مهارت


33 - اولين استانداردهای پايه گذاری شده در جهان, به يكسان شدن واحدهای اندازه گيری كداميک از كميت ها مربوط است؟

۱) جرم  طول  زمان             ۲) وزن  طول  زمان             ۳) وزن  جرم  طول           ۴) جرم  مسافت  نيرو


34 - « ترتيب و توالی يک پديده, مهم است » اين جمله نقش كدام كميت زير را نشان می دهد؟

 ۱) طول             ۲) جرم             ۳) حجم             ۴) زمان


35 - در شكل زير, دقّت اندازه گيری وسيله كدام است؟

1mm(۱

1cm(۲

0/1m(۳

0/01mm(۴


36 - با توجه به اعداد روی شكل, اگر جرم سكه 120 g باشد, چگالی سكه كدام است؟


37 - برای خواندن حجم اغلب مايعات در استوانۀ مدرج, به .................. توجه می كنيم.

۱) سطح روی منحنی                                            ۲) سطح زير منحنی

۳) به خطوط نوشته شده روی استوانه                 ۴) سطح كناره های منحنی


38 - چهار مكعب هم اندازۀ چوبی، فولادی، آهنی و پلاستيكی در اختيار داريم. كدام مكعب ها كاملاً در آب فرو می روند؟

۱) فولادی - پلاستيكی                     ۲) آهنی - پلاستيكی

۳) چوبی - پلاستيكی                         ۴) فولادی - آهنی


39 - يكای اندازه گيری قطر نوک مداد, با ................ و طول مداد, با ................ بيان می شود.

۱) ميلی متر - سانتی متر                      ۲) ميلی متر - متر

۳) سانتی متر - متر                              ۴) ميلی متر - كيلومتر


40 - يكی از مراحل مهم در جمع آوری اطلاعات چيست؟

۱) مشاهده                     ۲) طراحی سؤال

۳) اندازه گيری                  ۴) انجام آزمايش


▂▃▅▇█▓▒░ ریاضی هفتم ░▒▓█▇▅▃▂


                                         پاسخ آزمون به زودی ... 

آزمون های سراسری گاج

تهیه کننده : عرشیا نومحمدی