خود ارزیابی ، کار گروهی و نوشتن فارسی ــــــــ درس 10
1- معلّم، برای تشویق نیما چه کرد؟
به او کتابی داد تا مطالعه کند.
2- دکتر حسابی و دکتر کاظمی آشتیانی چه خصوصیات مشترکی داشتند؟
هر دو به قرائت قرآن و شعر و ادبيات و مطالعه علاقه مند بودند.
3- به نظر شما چرا دکتر حسابی ، با (( علم بدون عمل)) مخالف بود؟
زیرا علم تنها ، فایده ای ندارد و وقتی مفید است که بتوان از آن برای استقلال و شکوفایی و پیشرفت خود و جامعه استفاده کرد.
4- در مورد شعر نیمایی بنویسید.
شعر نیمای ی برخلاف شعر سنتی (مثل قطعه، مثنوی و ...) طول مصراعهایش با هم برابر نیست و قافیه جای مشخصی ندارد.
5- زمان فعل های زیر را مشخّص کنید.
خواهم رفت: ……آینده..... می نویسند: ……...حال……… گرفته بودی: ……...گذشته………
شنیدیم : ……...گذشته……… نشسته بودید: …....…گذشته……… آمدند: …….گذشته
6- پیام، قافیه و ردیف را در ((قطعه ی زیر)) بنویسید.
برزگری پند به فرزند داد/کای پسر این پیشه پس از من توراست
هر چه کُنی کشت، همان بدْرَوی / کار بد و نیک چو کوه و صداست
قافیه: را ، صدا/ ردیف: است/ پیام: نتیجه ی اعمال و رفتار ما به خودمان بر می گردد.
7- با توجّه به متن درس، جای خالی را با کلمهٔ مناسب پرکنید.
معلم با همان .........لحن........ گرمش ادامه داد: «خیلی عالی است.»
اگر با او همسفر می شدی در طول راه ........تلاوت......... زیبای قرآن او را می شنیدی.
8- در متن زیر غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آنها را بنویسید.
مهم این است که در مقابل سختی ها تصلیم نشد. اگر انسان در برابر دشواری ها بایستد، بر آن چیره می شود، البتّه باید سبر و تاقت را از دست نداد و هیچ گاه ناسپاسی نکرد.   
 
تسلیم - صبر - طاقت
 در این وبلاگ مطالب درسی گذاشته ایم تا دانش آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند.امیدوارم که این مطالب مفید باشند.
	  در این وبلاگ مطالب درسی گذاشته ایم تا دانش آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند.امیدوارم که این مطالب مفید باشند.