1- معلّم، برای تشویق نیما چه کرد؟

به او کتابی داد تا مطالعه کند.

2- دکتر حسابی و دکتر کاظمی آشتیانی چه خصوصیات مشترکی داشتند؟

هر دو به قرائت قرآن و شعر و ادبيات و مطالعه علاقه مند بودند.  

3- به نظر شما چرا دکتر حسابی ، با (( علم بدون عمل)) مخالف بود؟

زیرا علم تنها ، فایده ای ندارد و وقتی مفید است که بتوان از آن برای استقلال و شکوفایی و پیشرفت خود و جامعه استفاده کرد.

4-  در مورد شعر نیمایی بنویسید.

شعر نیمای ی برخلاف شعر سنتی (مثل قطعه، مثنوی و ...) طول مصراعهایش با هم برابر نیست و قافیه جای مشخصی ندارد.

5- زمان فعل های زیر را مشخّص کنید.
خواهم رفت: ……آینده..... می نویسند: ……...حال……… گرفته بودی: ……...گذشته………
شنیدیم : ……...گذشته……… نشسته بودید: …....…گذشته……… آمدند: …….گذشته

6- پیام، قافیه و ردیف را در ((قطعه ی زیر)) بنویسید.
برزگری پند به فرزند داد/کای پسر این پیشه پس از من توراست
هر چه کُنی کشت، همان بدْرَوی / کار بد و نیک چو کوه و صداست

قافیه: را ، صدا/ ردیف: است/ پیام: نتیجه ی اعمال و رفتار ما به خودمان بر می گردد.

7- با توجّه به متن درس، جای خالی را با کلمهٔ مناسب پرکنید.

معلم با همان .........لحن........ گرمش ادامه داد: «خیلی عالی است.»

 اگر با او همسفر می شدی در طول راه ........تلاوت......... زیبای قرآن او را می شنیدی.

8- در متن زیر غلط های املایی را پیدا کنید و شکل درست آنها را بنویسید.

مهم این است که در مقابل سختی ها تصلیم نشد. اگر انسان در برابر دشواری ها بایستد، بر آن چیره می شود، البتّه باید سبر و تاقت را از دست نداد و هیچ گاه ناسپاسی نکرد.   
 

تسلیم - صبر - طاقت