خود ارزیابی ، کار گروهی و نوشتن فارسی ــــــــ درس 16
1- چرا آدم آهنی از شاپرک خوشش آمد؟
زیرا شاپرک با همه فرق داشت. با او مهربان بود و او را «تروم عزیز» صدا میکرد.
2- چرا آدم آهنی پس از مرگ شاپرک به سؤالات جواب درست نمی داد؟
زیرا از مرگ شاپرک غمگین شده بود و ناراحت بود که چرا نتوانسته به او کمک کند.
3 -آخرین جملهٔ درس،(بال بالی ... بلوطی ... به او آسیب رسید.) چه پیامی دارد؟
این بود که شاپرک با محبت و مهربانی در وجود آدم آهنی عاطفه ایجاد کرد و توانست در وجود آدم آهنی تغییر ایجاد کند. (آدم آهني به خاطر ایجاد احساس و محبت، توانست کلماتی را بر زبان بیاورد که از پیش طراحی نشده بود.)
4- ترکیب های وصفی و اضافی را مشخّص کنید.
درخت بلوط= اضافی
احساس خوب= وصفی
افراد سرشناس= وصفی
صدای بلند= وصفی
مربّای زردآلو= اضافی
اسم من= اضافی
5- برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.
مطمئن= اطمینان
سؤال= مسئله
قصّه= قصص
توجّه= متوجّه
6- در جمله های زیر نهاد، مفعول و متمم را معیّن کنید.
شناسنامهٔ ما، عمر حقیقی ما را تعیین نمی کند.
نهاد: شناسنامهٔ ما/مفعول: عمر حقیقی ما
فرصت های خوب و عزیز می گذرند.
نهاد: فرصت های خوب و عزیز
دانش آموزان شهید رجایی را دوست داشتند.
نهاد: دانش آموزان/ مفعول: شهید رجایی
آفتاب برگل ها و سبزه ها می تابد.
نهاد: آفتاب/ متمّم: گل ها و سبزه ها
در این وبلاگ مطالب درسی گذاشته ایم تا دانش آموزان بتوانند از آنها استفاده کنند.امیدوارم که این مطالب مفید باشند.