فارسی:

صفحه ي 79 تا صفحه ي 96

مهارت های نوشتاری

صفحه  57 تا صفحه 66


1 - در گزينه ی . ............ . جفت واژه ای هست كه با هم هم خانواده نيستند. (نگاه به گذشته)

1) درس: سرود                   2) سعادت: مسعود                     3) راضي: رضايت                       4) طبيعت: طبع


2- در كدام گزينه واژه اي نادرست معنا شده است؟

1) محفل: انجمن                 2) عبير: پارچه اي نازك                      3) عجوز: پيرزن                4) دلاويز: خوشايند


3 - در تركيب هاي كدام گزينه نادرستي املايي هست؟

1) سختي و فقر / صبر و طاقت                            2) تلاوت آيات / قطعات صنعتي

3) مقام معظّم / پژوهشگر صالح                          4) تحصين و تشويق / قرائت قرآن


4 - متن زير چند نادرستي املايي دارد؟

شخصي خانه به كرايه گرفته بود. چوب هاي سقف بسيار صدا مي داد. به خداوند خانه از بحر مرمت آن سخن بگشاد. پاسخ داد : چوب های سقف، زكر خداي مي كنند. گفت : نيك است اما مي ترسم به سجود بيانجامد.

1) يكي                      2) دو تا                     3) سه تا                  4) چهار تا


5 - كدام گزينه نام كتابي از شخصي است كه در عبارت زير شرح داده میشود؟

از شاعران بزرگ ايران در قرن پنجم است. وي قدرت شعري را يك سره در خدمت انديش ههاي ديني و نشر و گسترش تعاليم مذهبي خود درآورد و از مدح و ستايش شاهان خودداري كرد.

1) سفرنامه                      2) شاهنامه                         3) مثنوي معنوي                      4) مخزن الاسرار


6- كدام دو واژه در مصراع هاي زير نقش دستوري « مسند » دارند؟

الف) تو همچو صبحي و من شمع خلوت سحرم

ب) بنفشه زار شود تربتم چو درگذرم

1) صبح، تربت                      2) شمع، بنفشه زار                        3) تو، تربت                4) سحر، بنفشه زار


7- نقش دستوري واژه هاي « پريدن »و « رميدن »  در ابيات زير به ترتیب كدام است؟

( اي مرغك خرد، ز آشيانه / پرواز كن و پريدن آموز  

 رام تو نمي شود زمانه / رام از چه شدي؟ رميدن آموز )

1) مفعول، نهاد                 2) نهاد، نهاد               3) نهاد ، مفعول                   4) مفعول، مفعول


8- در بيت كدام گزينه، مفهومي مشابه با بيت زير وجود ندارد؟

« هرچه كني كشت همان بدروي / كار بد و نيك چو كوه و صداست »

1) جهان كشتزاريست بد رنگ و بوي / در او عمر ما آب و ما كشت اوي

2) من اگر نيكم اگر بد تو برو خود را باش / هر كسي آن درود عاقبت كار كه كشت

3) بدي مكن كه در اين كشتراز زودزوال / به داس دهر همان بدروي كه میکاری

4) هر دست كه دادند از آن دست گرفتند / هر نكته كه گفتند، همان نكته شنيدند


.::پاسخنامه سوالات بالا::.

1) گزینه 1

واضح است كه (( درس )) و ((سرود )) نه ريشه ي يكسان دارند و نه معناي نزديك.


2) گزینه 2

عبير: ماده اي خوش بو


3) گزینه 4 

املاي ((تحسین)) و ((تشویق)) به همين شكل درست است.


4) گزینه 3

واژه هاي بهر , ذکر و بینجامد به همين شكل نوشته مي شوند.


5) گزینه 1 

متن صورت سؤال معرّف ناصرخسرو است. از آثار او مي توان به سفرنامه، وجه دين، زادالمسافرين، ديوان اشعار و... اشاره كرد


6) گزینه 2


7) گزینه 4 


8) گزینه 1

اين مفهوم كه انسان هر كاري مي كند نتيجه ي آن را مي بيند ، به جز در بيت گزينه ی ((1)) در همه ي ابيات آمده است.


پایان